Vi har två rum på övervåningen med ett element i vardera och nu får vi inte ut full effekt, halva elementen är kalla, men har svårt att lufta dem. Expansionskärl sitter i en garderob på övervåningen och kärlet sitter högre än elementen. Värme produceras av en jordvärmepump. Jag fyller på så att den rinner ur skvallerröret, men när jag öppnar luftskruven på elementen kommer ingen luft. Vi har bott här länge så jag vet att luftning av dessa element fungerat förut. Förstår inte vad det beror på att ingen luft kommer.

Jag får svara mig själv :) Efter att ha studerat lite trådar i detta forum så har jag loss termostatvredet och tryckt och dragit i pinnen... Med utdragen pinne har jag lyckats lufta båda elementen, äntligen. Vad tror ni, är det ngt som måste åtgärdas mera, ta loss och smörja?

Fixa inte det som redan fungerar. :)

Om du skulle fundera på att smörja "pinnen" i packboxen så tänk på att använda "rätt" smörjmedel.

Rådfråga i en VVS-butik.

Om du använder "fel" smörjmedel så kan gummit i packboxen svälla och du förvärrar problemet och blir i förlängningen tvungen att byta packbox.;)

Återkom gärna här på BH och berätta vilket smörjmedel som blivit rekommenderat till vägledning för andra. :rolleyes:

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.