Hade ett företag som påstod sig vara experter på området. De har installerat en ny braskamin och bytt ut min gamla fula Contura. Kommer hem idag och får se spektaklet. Ser nästan värre ut än det gjorde innan. Röret är 300mm istället för 150mm som det står att det ska vara på tillverkarens hemsida.

Såhär borde det sett ut.
_vyrd11_12Astro3CBP_S01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev det.
IMG_7805.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ni betalat för den här fantastiskt utförda tjänsten?

Det är kanske ett 150-rör som isolerats med 75 mm för att minska risken för brännskador?

Finns isolering under det ser jag eftersom det är en stor glipa mellan. Så om jag sliter bort allt skit runt så kanske det kommer att se vettigt ut menar du?

Ser ut att vara ett isolerat rör från spisen, istället att det är isolerat uppe vid taket och vind/övervåning. Med denna skorsten förlorar du mycket värme som hade kunnat stråla från skorstensröret ut i rummet. Be dem komma tillbaks och göra om det!

Tack för tipset Thomas

Ja, det ser ju inte så kul ut.

I rummet, som kaminen står i, kan man ha klenare rör.
Hos mig är det ca 200 mm där, för att sedan öka till ca 300 mm på vinden.

Men det ser galet ut med denna typ av kamin som står så ocentrerat på golvklinkret.
Och naturligtvis är skorstenen visuellt helt oproportionerlig i jämförelse med den lilla kaminen.

Tråkigt att du fick sådant resultat! Men vad göra?

Är ganska säker på att det är isolerat runt den på vinden. Det enda jag riskerar är att få lite kallras den vägen alternativt att jag bränner fingrarna när jag lägger handen mot? Rökröret innanför allt det här fula borde vara ett enkelt rör, inte massa fult tjoffs utan bara ett rakt rör som om möjligt skulle må bra av ett varv färg? Är förmodligen från 1992 då huset byggdes.

Hur ser beställningen ut?
Exakt vad har du beställt?
Är skorstenen den gamla?

Innan en oisolerad eller halvisolerad skorsten går igenom tak/bjälklag/vägg/mm så måste den bli helisolerad om materialet är brännbart, annars räcker det att rökröret blir helisolerad i genomföringen.

"Vi plockar bort den gamla kaminen och hänger upp rökröret samt borrar upp tilluft genom trossbotten.......Vi gör ny omsvepning till rökrör och monterar ny täckplåt i innertak"

Och är väl det som de gjort. Men faktum kvarstår ju att det ser för jävla kasst ut. Skorstenen är den gamla. Menar du att jag måste byta hela skorstenen för att få det att bli snyggt? För nog är väl isoleringen som ligger på vinden brännbar?

Tack jojjeblom. Ska visa den för företaget som varit hos mig.

Du har fått exakt det du har beställt, varken mer eller mindre.

Det kan gå att bara ta bort nya svepet, ta bort nya täckplåten, såga bort gamla yttermanteln, skära bort isoleringen, montera ny täckplåt. Den del av skorstenen som är täck med isolering är obehandlad och bör behandlas.

Om det inte går kan det räcka med att lyfta hela skorstenen och plocka bort den nedre delen av skorstenen och montera en ny osisolerad nedre del. Det kan behövas att hela skorstenen monteras ned uppifrån och ner för att sedan montera.

jojjeblom skrev:
[länk]

Länkar en bild hur det borde se ut.
Den nedre delen ser ut att vara halvisolerad, blir helisolerad ca 1 dm innan tak.

Demmpa skrev:
Den nedre delen ser ut att vara halvisolerad, blir helisolerad ca 1 dm innan tak.
Precis, ungefär så där ser våran skorsten ut i vardagsrummet. Vi har först halvisolerat och sedan helisolerat ca 25-30cm innan det går igenom bjälklaget till ovanvåning.

Demmpa skrev:
Du har fått exakt det du har beställt, varken mer eller mindre.

Det kan gå att bara ta bort nya svepet, ta bort nya täckplåten, såga bort gamla yttermanteln, skära bort isoleringen, montera ny täckplåt. Den del av skorstenen som är täck med isolering är obehandlad och bör behandlas.

Om det inte går kan det räcka med att lyfta hela skorstenen och plocka bort den nedre delen av skorstenen och montera en ny osisolerad nedre del. Det kan behövas att hela skorstenen monteras ned uppifrån och ner för att sedan montera.
Jag har fått det jag beställde men med ett värdelöst utförande. Gäller ju allt hantverk att de kan konstruera något med en sin fulla funktion men ser för jäääävla dåligt ut. Icke godkänt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.