Hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen med mina tankar.
Hus från 30 talet, med ganska lite isolering på tak men stora delar av väggarna har blivit ombyggda med bättre isolering, uppvärmd (16-20 grader) källare och 1,5 plans hus.
Så här ser installationen ut bergvärmepump med CTC ecoheat från 2006, på den är det kopplat en utgivare och en innegivare.
Emot värmepumpen har vi en golvvärmefördelare (separata termostater för varje slinga) på ovanvåningen, en vatten radiator och en vattenburen handduksvärmare. I badrummet här har vi elgolvvärme.
På entrevåning har vi endast golvvärme en golvvärmefördelare (LK M60 minishunt), den har endast en termostat.
På ovanvåningen håller sig temperaturen bra och det är varmt o gott. Även om radiatorn inte alltid blir så varm, men tanken är att vi ska lägga golvvärme i det rummet också när tiden är kommen.
Entrevåningen har vi lite mer strul med, hade velat ha varmare på toaletten, men inte varmare i resten av våningsplanet.
Säg att jag ökar temperaturen på pannan från nuvarande 21grader till 23 grader som jag vill ha på toaletten. Då kommer (om jag förstått det rätt) värmepumpen göra värme tills den når 23 grader.
Dock vill jag ju att resten av huset skall vara 21, så värmepumpen kommer ju att gå 24/7, inte ekonomisk tänker jag.
Min teori är: Byta ut LK M60 emot en bättre fördelare med separata termostater, tom en trådlös termostat till toaletten på entrevåningen och sedan stänga av innegivaren till pannan så termostaterna får styra tempen istället.
Rätt eller fel? Det är frågan, jag behöver massa tips på det här.