Gabbe1 skrev:
Jo, visst får du ha ett oisolerat rökrör men det får inte vara i närheten (tror det är 50cm gräns) till brännbart material.

Enligt finska bestämmelser så får inte ytor bli över 80°C, antar att det är något liknade i Sverige?

Hur varmt blir ett oisolerat rör från denna kamin?

Citerat från finska E3
Yttemperatur E3 5.1
o Skorsten och anslutnings- och förbindelsekanaler som ska anslutas till den skall placeras så att deras yttemperatur inte orsakar risk för personskador eller utgör brandfara. (Yttemperaturen på de delar av skorstenen som är synliga och lätt kan vidröras får uppgå till högst 80 °C).

Redigerat:
Kicken skrev:
Enligt finska bestämmelser så får inte ytor bli över 80°C, antar att det är något liknade i Sverige?

Citerat från finska E3
Yttemperatur E3 5.1
o Skorsten och anslutnings- och förbindelsekanaler som ska anslutas till den skall placeras så att deras yttemperatur inte orsakar risk för personskador eller utgör brandfara. (Yttemperaturen på de delar av skorstenen som är synliga och lätt kan vidröras får uppgå till högst 80 °C).
Ett oisolerat rör bör bli nästan lika varmt som rökgastemperaturen, normalt 300-350 grader för en modern kamin.

Jag tycker att grundkonceptet är fel.

En så här liten kamin borde inte ha toppansluten skorsten alls.
Kaminen skulle stå framför skorstenen, och med rökröret anslutet bakåt.
Då skulle kaminens nätta proportioner bättre komma till sin rätt. Så här ungefär:
9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja, jag har själv toppansluten skorsten på min kamin tyvärr.
Men den är en lite större modell.

thomas33 skrev:
Den mannen bör snarast byta bransch, om han inte kan se att det ser ut som f*n oavsett om foten så skulle vara lika bred som hela kaminen!
Agree! Det är en relativt stor firma det här.
Idag har han svarat.

"Det utförda jobbet är som förväntat, rökröret är så smalt som det tekniskt är möjligt."

Men det kan knappast anses som "tekniskt är möjligt" då jag har en liknande kamin och ett oisolerat rör i en böj in i skorstensmuren. Det hade inte heller varit några problem att istället ha oisolerat rakt upp mot taket. Då är kravet att isolering skall finnas i takgenomföring och på ev vind eller våningsplan ovanför. Det är också effektivare att ha ett oisolerat rör. Sägs ge ca 1000 w extra/meter rör.

Hade denna lösning varit den enda tekniska möjliga, så skulle försäljningen vara noll. Stå på dig och koppla först in din sotare som kan ge upplysningar om reglerna som gäller. Ger sig inte firman, när du visar sotarens svar, får du gå vidare till ARN, för så här skall det absolut inte se ut.Sen är det ARN som

• Gilla
uneasy
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Men det kan knappast anses som "tekniskt är möjligt" då jag har en liknande kamin och ett oisolerat rör i en böj in i skorstensmuren. Det hade inte heller varit några problem att istället ha oisolerat rakt upp mot taket. Då är kravet att isolering skall finnas i takgenomföring och på ev vind eller våningsplan ovanför. Det är också effektivare att ha ett oisolerat rör. Sägs ge ca 1000 w extra/meter rör.

Hade denna lösning varit den enda tekniska möjliga, så skulle försäljningen vara noll. Stå på dig och koppla först in din sotare som kan ge upplysningar om reglerna som gäller. Ger sig inte firman, när du visar sotarens svar, får du gå vidare till ARN, för så här skall det absolut inte se ut.Sen är det ARN som
Tack för råden och stödet! Får utlåtande från sotare imorgon FM och en annan firma imorgon EM. Jag har erbjudit firman betalt för demontering av min gamla kamin. Dock var jag tydlig med att jag inte skulle betala för det här.
Står de på sig, står jag på mig. Konsumentverket får reda ut ärendet i värsta fall.

P
MathiasS skrev:
Självklart monterar man inte helisolerade rör i bostadsutrymmet. Lika självklart som att man inte har oisolerade rör. HALVisolerat är det som gäller.

Väljer man skorsten från NVI så slipper man synlig övergång till helisolerat i bjälklaget. Med Premodul blir det som på jojjes bild i övergången, men man kan förstås anpassa det så att man bara har övergången synlig, ingen helisolerad.
Numera har även premodul övergången inne i bjälklaget så man slipper se den.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det hela är en estetisk fråga. Sotarn kan inte ha invändningar på att röret är fullisolerat ända ner och har du inte särskilt påtalat från början hur du velat ha det så är det firmans anseende som blir orsak till att de gör om installationen. ARK-nämnden brukar som regel anamma kundens klagomål men här blir det nog ovisst

Kicken skrev:

Citerat från finska E3
Yttemperatur E3 5.1

Nja, I Sverige gäller 500mm.

Citat från sotarbolaget i Jämtland (www.sotarbolaget.se):
Oisolerat rökrör:
Icke isolerade rökrör/anslutningsrör ska anordnas till ett avstånd på minst 500 mm i sidled samt lodrätt, avståndet kan minskas till 250 mm om den brännbara delen förses med ett strålningsskydd.

Redigerat:
exerg skrev:
Det hela är en estetisk fråga. Sotarn kan inte ha invändningar på att röret är fullisolerat ända ner och har du inte särskilt påtalat från början hur du velat ha det så är det firmans anseende som blir orsak till att de gör om installationen. ARK-nämnden brukar som regel anamma kundens klagomål men här blir det nog ovisst
Sotarn kan ge upplysningar vad som är tekniskt möjligt och godkänt att ha som rör från pannan. Att företaget som installerat säger att deras lösning är den enda tekniskt möjliga, kommer då att få ett svar om företaget har rätt eller fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.