Jag skulle nog vilja ha det tvärtom, att innegivaren står något lägre än rumstermostaterna (iaf de i närheten av innegivaren). Säg att om du vill ha så varmt som 22,5 grader, så ställer du innegivaren på det och rumstermostaterna på 23 grader. På så vis får värmepumpen större flöde att jobba med, då de flesta slingor är mer eller mindre öppna (mer ekonomisk drift).
Men det har lite att göra med problemet i uterummet. Jag hade ändå provat att köra utan innegivare ett tag för att se vad som händer.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
I meny 1.9.4 tror jag det är man kan avaktivera inomhusgivaren

Varför vill ni få TS att köra vid en sämre arbetspunkt? Flödet i uterummet verkar ju ok enl tempmätning och övriga huset utan problem. Att höja framtemp hjälper givetvis i uterummet men kommer att ge ännu mer snett förhållande när det blir kallare och ev når man inte ända fram. Bara lågtempsystemet i övrigt med VP och golvvärmen som blir lidande.

Kan ju vara intressant med en mätning av golvtemp också som det står nu.

kulle
Men hur ska man annars kunna trigga upp temperaturen i uterummet ?
Spontant tycker jag att isoleringen i plattan verkar vara dålig eller saknas ?

Man får ju som sagt göra åtgärder i svagpunkten och inte degradera ett i övrigt fungerande system. Gäller bara att välja väg för den.

Ja, jag blir väl tyvärr benägen att hålla med GK100. Dock så har nya spännande fakta uppenbarat sig... När jag tog min termometer med prob och tejpade fast den på golvet så hade jag nästan 20 grader där. Och plötsligt hade jag närmare 20 grader i luften också. Det verkar som om den termometer vi har i uterummet (och som vi tidigare haft som enda källa till tempmätningar där) inte var att lita på! Nu kan man tycka att vi borde ha känt skillnad mellan 13 grader och 19. Men när man kommer från husets 23 grader och TROR att det bara är 13 grader i uterummet så fryser man som f-n trots att den verkliga temperaturen ligger på 19-20 grader. Tydligen... :o

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Så i slutändan kanske det inte behövs så många extra kW från ett element för att driva upp systemet de där extra graderna. Känns inte som om det är värt pengarna att försöka installera något vattenburet (som då ska dras via taket över halva huset) utan kanske bättre att sätta in ett litet elelement.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.