N
Nerre: En fördel med att ha den i solen är väl att man får mindre problem med nedisning på vintern? Tänkte alltså på kondensvatten som fryser lite överallt.
4 svar · 1,4k läst
K
kick3n: Hej.måste fylla i fogarna på skorstenen ovanför nocken. Men eftersom jag har fördålig koll på vilket bruk man ska använda till detta så vänder jag mig till dig som.har koll på detta. Har iaf hittat detta. Skulle de funka för ändamålet? http://www.bauhaus.se/puts-murbruk-c-20kg.html Jag vet ju att bruket ska klara av väder och vind så vill ju inte använda mig av fel bruk.
0 svar · 2,3k läst
M
martin_vbg: Nu är jag partisk och admin får ta bort inlägget om det inte passar. Kolla in TA:s Termostater, de passar till ventilerna i fråga med en adapter. De finns att specialbeställa i flera olika färger. Bla. brunt, silver, grafitgrå, svart kolfiber samt "vit" kolfiber.
6 svar · 2,8k läst
M
martin_vbg: 150 l bör räcka gott och väl till 900 m2, troligtvis mindre än så. Med lägre temperaturer i systemet kommer vattnet inte att expandera i närheten av tidigare. Ett större förtryckt kärl kommer inte att innebära någon nackdel (förutom ökad lufttillförsel = ökad korrosion eftersom få tillverkare använder helt diffusionstäta Butyl-gummin). Snittkärlet i Sverige tappar ca 25 %
4 svar · 3,2k läst
·
M
Malisan74: När var det jag skrev detta inlägg? Då fyllde jag på och efter bara några dagar har nivån sjunkit 2 cm. Sticker i ögonen varje gång jag är i källaren
22 svar · 26,8k läst
·
M
Mag2: Ser att det är länge sedan gjordes. Försvann lukten så småningom och kom ni på vad orsaken var?
4 svar · 6,0k läst
S
Sportkeps: [citat] Hej och tack för ditt svar! Kan du förklara igen hur du menar att jag ska koppla från 40plast så att jag får ett "h". Ska jag alltså använda ett T-koppel och en 90 graders vinkel på vardera slang?
3 svar · 2,3k läst
svartöra
svartöra: Det är nog så ja. "Thermopanel Teknisk broschyr" på http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer.htm innehåller en del mått så det borde gå att lista ut om dagens konsoler passar på dina gamla element.
3 svar · 3,3k läst
·
M
mlkjhr: Har 16 grader när vi inte är i vår stuga (luft-luft pump) och på helåret går det 12 000 kWh. Vi är där väldigt mycket, hela sommaren och i övrigt var annan helg. Även c:a 10 dagar runt jul-nyår då det är riktigt kallt men då vi är där eldar vi förståss om det behövs.
6 svar · 6,6k läst
J
Jimg79: 35mm på rören.
11 svar · 7,2k läst
·
J
11 svar · 7,2k läst
·
R
rikardherminge: Hej, Jag har via LK och golvvärmebutiken köpt ett "paket" med spånskivor, vändskivor, slang, shunt och allt övrigt till min hall och mitt kök (två slingor). Rörmockare har varit på plats idag och sagt sitt om installationen, och nu ska byggaren lägga plattorna på bjälkarna på ett bra sätt. Problemet är, och det är här jag vill ha lite hjälp från någon, är hur vi ska få till
0 svar · 988 läst
S
smurfen72: Du kan lägga golvvärme och driva med din befintliga vp. Växlaren kan du köpa en överdimensionerad vanlig typ om du har golvvärme även i huset annars går det nog med en mindre växlare om du tänker glykolfylla uterums systemet alltså borde inte kosta så mycket.
1 svar · 1,4k läst
holmberg87
holmberg87: Har nu haft sotarmästaren på besök och det var inte lätt tyckte han. Efter 2 timmar kunde vi iaf konstatera 2 lösningar på problemet. 1. Riva innerväggen för att kontrollera att luftspalt finns bakom mineriten eller helt enkelt flytta innerväggen 15 cm. 2. Ny skorsten i moduler då en vinkel kan göras så jag kommer ut från väggen. Det jag undrar är hur ska jag hantera detta? Vi
2 svar · 1,2k läst
·
K
Kristina Lindgren: Tack för tankar och idéer!
8 svar · 1,6k läst
·
roland53
roland53: Känns som, om du har en läcka på värme röret, att det är det minsta problemet. Visserligen så är sommaren en svår tid för en källare (varm fuktig luft utifrån på kallare väggar och golv i källare), men du bör kanske fundera på dräneringens skick och/eller källarväggens fuktskydd på utsidan. Det är nog förnuftigt att använda källaren precis som du gör nu; till källare!
3 svar · 3,1k läst
S
smurfen72: I rum som är öppna mot andra delar av huset tex hallen skulle jag valt att montera en större radiator tex en dubbel tp22 om den radiatorn skulle lämna lite för mycket värme så sprids det till närliggande rum och det hjälper till att hålla nere framledningen.
22 svar · 6,2k läst
·
C
camaro1969: Jag bumpar igen... Låter mina planer okej?
4 svar · 916 läst
M
MattisH: Jag skulle också dra eget rör, men så ringde jag en lokal skorstensrenoverare. Han skulle ha 750kr per meter för färdigmonterad slang. Välkommen och installera, sa jag :)
26 svar · 8,5k läst
·
C
camaro1969: Du kan få köpa mina flänsar, skriv gärna pm om detta. Det stämde rätt bra med avståndet.. Jag drog bara ihop det hela, de har väl tänkt till så det ska passa om man köper flänsarna och en ny cirkpump:)
5 svar · 4,8k läst
·
pelpet
pelpet: Det befintliga värmesystemet är faktiskt inte så dåligt. De flesta dagar på året så funkar luftvärmepumpen utmärkt, och levererar värme billigare än en pelletskamin utan eget arbete. Kanske 40-50 öre/kWh. Riktigt kalla dagar eldar du ved i braskaminen och får ut värme för kanske 25 öre/kWh. Vartannat år köper du hem 30 kubik långved och hyr en vedprocessor en helg för att
17 svar · 3,0k läst
A
Avemo: Det finns inget sätt för pannan att veta om värmepumpen klarar av att hålla värmen om du inte har inomhusgivare eller termostater. Om du ställer in pannan på att hålla 5 grader och värmepumpen på 10 grader kommer värmepumpen att bidra lite i alla fall. Du kan laborera med både temperaturvredet och värmekurvsvredet, men det kan vara bra att dokumentera hur de stod från början så
14 svar · 15,8k läst
P
pts: Någon som har funderat på om huset kan lära sig själv hur energi/klimat behöver kontrolleras. Sökte och hittade ThinkHome https://www.auto.tuwien.ac.at/projectsites/thinkhome/overview.html Det borde finnas fler ideer. När vi klarar att skicka en rover till Mars så borde vi kunna ha smarta system som kan kontrollera underliggande värme och kyl system så att de ger bra klimat utan
0 svar · 1,7k läst
M
myrstack: Att tänka på att deras skriva är några mm tjockare än en normal spånskiva och även tjockare än en spårskiva för 17mm slang. Som cecar33 sedan påpekade var de inte direkt billigare heller. Har tidigare dessutom tillverkats spårskivor av andra tillverkare än golvvärmeleverantörens egna märke som ofta är lite billigare (Tempo som tex Beijer säljer som exempel)
4 svar · 1,8k läst
AndersPS
AndersPS: Ska lägga golvvärme i ett stort rum, cirka 70 kvm. Lite drygt hälften av rummet ingår i det ursprungliga huset och har betongbjälklag medan resten är till tillbyggnad som består av träbjälklag. Kommer det att ställa till problem för oss att vi har olika underlag?
0 svar · 588 läst
L
MaxPax: Behövs inget rör i tegelmurstocken om den är tät, vilket den blir om man murar den på korrekt sätt. En vedspis kopplas oftast in på baksidan rakt in i murstocken via en stos. I det läget bör man ha en gastät sotlucka/renslucka på andra sidan murstocken eller där det är lämpligt, den som sotar behöver komma åt utrymmet precis innanför stosen där rökgaserna böjer av uppåt. Det
1 svar · 2,4k läst
Y
Yrrol: Skissar lite på hur jag ska be en vvsfirma draom min kanske 5år gamla stam som en skojarfirma pussladeihop. Egentligen baserad på gammal diskussion så vissa kan känna igen det. Bara att jag inte fått utfört det ännu och tänkte se om det komin fler tips/nytänk. Nibe 1245an har inbyggda flexslangar så det sades på den tiden att man inte behöver flexslangar för att undgå vissa ljud.
0 svar · 955 läst
·
C
Crebel: Ja, som rubriken lyder :-)! Och hur är energiförbrukningen för det?
0 svar · 1,1k läst
K
Karriärmamman: Det hela slutade med golvvärme på ovanvåning. Dock DYRT, via entreprenaeden. Dessutom blev vi tvingade till Kertu-balkar, som är extra dyra. Än så länge har systemet fungerat bra,
7 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.