Värme allmänt
Albireo: Någon uppdaterad information om? z-wave. eq-3 MAX! eq-3 Homematic Connect living. Honeywell HR. Har det kommit något annat alternativ? Mina önskemål - Se hur mycket termostaten öppnat (styr bla. framledningstemperaturer / flödeshastighet på pump) - Jag vill ha så låg som möjligt :-) Bolla mellan radiatorvärme och kanske golvärme... Kan någon annan än Homematic visa detta? - Bäst
Lyyski: Hej! Har just nu i skrivande stund en lvvp som värmer huset mitt, tanken är att komplettera med en pelletpanna under årets kallaste dagar när lvvp inte är tillräckligt för att värma. Sitter just nu en elpanna som fixar stödvärmen under vintern, Idag har jag en Strömsnäs acktank (500l)med varmvattenslinga ?! Heter det så? Vattnet till varmvattenberedaren går altså igenom acktanken
Wegas: Snyggt, hur lång tid tog det att fräsa och vad använde du för fräs och fråsstål?
Rudin: Hej! Ny här på forumet. Jag och min familj ska flytta ut till min gammla släktgård som är från 1854. Vi har diskuterat mycket fram och tillbaka om uppvärmningen, idag är det en ctc kombi panna från -75, som eldas med ved. Dom flesta rekommenderar jordvärme. Hade varit enkelt, bara ställa där panna står idag och plöja ner slang i åkern, men huset är inte vidare isolerat bara
filurfigur: Kontakta någon av de större golvvärmeleverantörerna så hjälper de dig ta fram en plan över hur du bör lägga golvvärmen. Se till att du har en skalenlig ritning över planlösningen bara.
lars_stefan_axelsson: [citat] Du kan också köpa till "elektronisk termostat" och sätta utanför elementet. Den gamla (antagligen kassa) bimetalltermostaten som sitter i elementet kopplas då förbi. MEN frågan är om det inte blir billigare att köpa ett nytt som redan har elektronisk termostat (egentligen elektronisk styrning/termostat). Kolla så att du får rätt spänning; 1970 så var det inte ovanligt med
Buuzzz: Ska renovera badrummet och där ligger det nu vattenburen golvvärme från -68! Byter man ut det bara för att, eller ska det ligga kvar? Det känns som att man borde byta när man nu ska öppna upp golvet.
HansR: När det gäller solvärme så blir byggnadens köpta energi reducerad motsvarande systemets årsutbyte. Detta gäller under förutsättning att du inte överdimensionerar systemet. Du kan hitta data på solfångarnas årsutbyte hos tillverkarna. Byggreglerna kan inte hantera solel.
olofh: Ett av sovrummen har en rätt så överdimensionerad radiator som vi ska byta mot ett mindre. Men vill ha lite input på hur stort vi ska välja. Fönsterhålet är 120 brett. Rummet ca 11 m2, ca 25m3. Gammalt hus dvs inte så bra isolerat men radiatorn som är där nu ger tokmkt värme på läge 2 av Max 3 på vintern. Skulle i framtiden vilja ha plats för en säng till
Kyleman: Säkert helt ok installation. gapet beror lite på skorstenslängd desto längre skorsten desto mer gap. Det är inte alltid verkligheten du ser i affärer! Bara elda på och njut av din braskamin.
Anna Och Leif Olsson: Funderar på att skaffa en vattenmantlad pelletskamin som komplement till ved anläggningen med acc tankar på 1500 l. Trött på att elda med ved varje dag men ska fortsätta när det är riktigt kallt. Vilket märke ska man ha? Snygg och tyst och bra:)
theguden: Har precis flyttat in i ett enplanshus på 109kvm. Värmekällan är en elpanna med vattenburet värmesystem + luftvärme pump. Jag har tyvärr väldigt dålig koll på hur man hanterar detta på ett bra sätt. Finns någon som kan ge mig lite info om hur detta ska fungera? Jag har studerat runt lite noggrannare i huset då cirkulationspumpen låtit illa och varit varm. Alla radiatorer var helt
FrancesBean: Hej Tänker sätta in friskluftsventiler i huset. Väggen består av en träregelstomme och kalksandsten som fasadmaterial. Behöver jag anlita en firma som utför betongborrning eller kan en snickare göra jobbet? Jag är orolig för att det ska bli sprickor i fasaden pga att materialet är så poröst. Därför får jag för mig att en betonghåltagare är bättre, dock är de mycket dyrare.
theguden: Värmekällan är en elpanna. Huset är byggt 1967. Fasad tegel och skapligt isolerat hoppas jag. Huset är på 109kvm. Någon mer info som kan vara behjälplig? [bild] [bild]
AndersPS: Vi har bestämt oss för att inte lägga golvvärme i källaren, så det blir en mix av element och golvvärme i huset. Vi planerar dock att använda större element i källaren och på det viset räknar vi ändå med att kunna dra ner lite på värmen.
freddy78: just ja man kanske skulle meddela problemet är löst visade sig då man pillade isär termostaten att de sitter ett inbyggt överhettningsskydd inne i vredet om utlöst
danielandersson: Jag limmade spårade- och aluminiumbeklädda frigolitskivor på golvet i min förra källare. De var ca 4cm tjocka. Tog bort elementen, märkte inte av att det blev dyrare pga förlorad värme el dyl. Isoleringen räckte för att få bra värme utan elementen.
ola_: Ok, nu har jag gjort precis så och systemet är uppe och snurrar igen. Ska bli väldigt spännande att följa trycket de kommande månaderna - nu ska det ju äntligen gå UPP när det blir kallare ute. Den nya ventilen pyser inte längre så det verkar lovande. Mitt enda frågetecken är: För att göra systemet trycklöst så hällde jag ut en liter eller två (svartfärgat och unket) vatten
SSSS: [citat] Köp två och be rörmokaren att kapa/skarva. Men det blir väl nästan lika mycket jobb som att göra allt själv.
BrokenArrow: Just den där modellen är väldigt lik min. För att kunna vrida på den så måste den tryckas in. Det ser ut på bilden som om du gjort detta. För att hitta tillbaka till auto-läget så får du försiktigt vrida vredet tills det hoppar ut igen.
Lindgrenski: Tackar för svaren. Vad gäller provtryckning så tar jag nog in svågern som är rörmokare, resten har jag tänkt fixa själv.