Värme allmänt
William Erik Askerlund: Tack så mycket för alla svar, jag ska kolla runt ikväll samt kolla vilken pump jag har så ska jag slänga upp några alternativ är så kanske vi kan vara med och vägleda mig. 😊
Cujo: Ingen, som har praktisk erfarenhet att vattenburen takvärme?
smurfen72: Har du redan acktank shunt styrning ? Hur har du tänkt docka ihop anläggningarna ?
slurppe99: Elementen Tego kan fjärrstyras med sms om du köper till en tillsats. www.Bygghemma.se har lite prissänkningar på olika element.
pwskg: [citat] Är både läskunnig och inte helt ohändig, så det kanske skulle vara värt ett försök. Behöver dock permanent plugga två vattenrör och ett avlopp också. Hur som helst, finns det någon bra tråd att börja med? Sitter ett element i rummet.
KalleF: Krilleman: 24h var menat till toto som skrev innan dig. I övrigt har jag gjort så som står. Nu har jag dock haft det stående i vatten i ca 1 vecka och de senaste två dagarna har jag ej behövt fylla på. Dock har det enbart stått med 3,0 bars tryck då det skulle stå under längre tid. Men inget läckage. Känns bra men man blir orolig då inget i min värld fixar sig självt......
rastlos: Se till att få ventiler med justeringsmöjlighet...
pelpet: Du kan ju sätta in en frostvakt och hålla det frostfritt. Men om det är lönt beror på vad du ska förvara där. Väldigt många saker tar ingen skada av att stå i utomhustemperatur.
Fishdoc: En annan fråga.. På glasens insida sitter avtagbara metallnät. Jag undrar om det är ok att ta bort dessa? De tar ca 50% av ljuset från spisen.
62_an: Jag vill installera en elekrisk styrbar ventil som kan stänga av en värmekrets. Värmen kommer från ett FV-aggregat (fjärrvärme) med inbyggd pump. Från början fanns bara en värmeslinga ut från FV-aggregatet som går till en central vatten till luft värmeväxlare (Svenska Fläktfabrikens "varma golv" från 1956, se bilder i denna tråd). Nu finns snart också en parallell slinga som går
injonil: Så länge det är varmare inne än ute är risken för fuktproblem mycket liten.
Avemo: http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/msds/416001_se.pdf Torrbollen använder både kalciumklorid och magnesiumklorid. Blandningen avgör vilken luftfuktighet det blir.
joelfro: Jag har följande grejer 60kvm platta med ingjuten slang, en shuntgtupp, och liten värmeväxlare, och en Luft-vattenpump på 6,8kw. Hur ska man koppla ihop detta bäst? * Jag antar att jag behöver en acktank, hittar inga på runt 150l för vettiga pengar, kan man inte köra en varmvattenberedare från biltema för 1500? * kan man koppla liten slinga från pumpen som via växlaren värmer den
Karl-Magnus Holmbäck: Hade varit kul att höra hur det gick. Har en liknande installation men ingen ladomat. Har hört att man inte kan ha dem på olika våningar tank och ladomat. Idag har jag problem med att det går i kok över 70 grader på pannan. Cirkulationen är väl för dålig eller något.
Slapparn: Jag hör och får hålla med jag också! =) det är nog värt besväret att fixa kabeln först, så det får bli så. Jag har en Hugin kamin (8 KW?) med 220 fläkt som jag kan montera in tills vidare. Lättare att hålla stugan torr och fin med el under vintern om jag inte är hemma också. När ni ändå läst igenom mitt massiva inlägg så försöker jag krama ur det sista: några idéer om
Sunobedaks: Jojjeblom: barnen är 3 och 5 så de förstår att inte röra, om jag sen litar på dem till 100%? Knappast! Blir förmodligen nån form av skydd framför :-)
Cujo: Det fanns ingen möjlighet att kommentera artikeln direkt, så jag gör det här istället. Min personliga reflektion är att fjärrväme ofta framställs som fördelaktigare än vad det faktsikt är. Så även i detta fallet. Några nackdeler som glömdes bort i guiden: 1 Leverantörsmonopol. Du är helt utlämnad åt din lokala leverantör, och dennes prissättning. Tvärtemot guiden, så anser
gbgustaf: Jag bytte till Danfoss ventiler och termostater och nu blir alla radiatorerna varma. Stort tack för er hjälp!
pelle242: Film? http://www.youtube.com/results?search_query=golvv%C3%A4rme Sedan har leverantörerna ganska bra beskrivningar tex: http://www.uponor.se/handler/directdownload.ashx?did=53F88680E3F44A22BFDBDD208F45582D
Shudnawz: Well, efter lite snokande och pillande verkar det som att åtminstone ena problemet är ett trasigt styrdon. Allihopa utom ett är varmt, varmare än vad framledningstemperaturen på vattnet kan orsaka, och enligt en annan tråd här på forumet verkar det indikera att åtminstone motorn fungerar. Jag var lite otålig när jag provade rumsregleringen, men efter att ha hittat ett dokument med
Kåkpularen: Jag var nog otydlig. Jag har 12mm Cu rör och ville hitta en enkel lösning för att de skulle gå att montera till bef anslutning på element. Men som ni båda påpekar så har jag nu fixat 2 muttrar med konor för detta. Så problement borde vara löst. Tack för input. Over and out. /J
Krilleman: RSK 2418187 är ju en siffra som har utgått ur sortimentet hos LK men LK verkar ha tänkt på personer som dig. Hittade detta idag. Kika på denna sidan nästan längst ner: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Golvvarme/Reservdelar/Fordelare/LK-Varmekretsfordelare-VKFVKF-i-/ RSK 2417843 - Denna bypass ska passa till VKF. Kanske kolla med denna butik istället?
stiga_villa: Fick tag på altech propylenglykol 20 hos Dahl vilket är deras eget märke. Kan jag blanda det med Agrol mpg? Kanske är dumt att blanda? Altech 20 är transparent vilket är mindre bra. Finns det nåt spårmedel man kan blanda i? Blandar jag med Agrol så blir det ju grönt
Raven001: Ja alla fjädrar. Får riva i det mer till sommaren. Nu fick jag ner den från 70 till 40 och pumpen på 1 - 2 så numer det tyst.
Brandten: Aha där var det lite matnyttiga felsökningssteg! Tackar.
Rönningevilla: Vi bygger en villa i två plan på 214m2 sammanlagt, golvvärme på båda planen. Och ett dubbelgarage på 43m2. I garaget planerar vi att ha golvvärme för att kunna hålla ca 5 grader så det är frostfritt, och för att snabbt kunna värma garaget om man vill vara där har vi tänkt att ha en fläktkonvektor. Vi planerar att ha en NIBE 1255 med FLM luftväxlare som ska värma både villan och
prototypen: Låter som du har samma problem som http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/245449-varmesystem-fran-helvetet.html Har du shuntstyrning? Protte
Tiger79: Jag fick med 2st halvkopplingar för 15mm cu för att ansluta primärsidan. Stod tydligt 15 cu på påsarna.