Hej! Nyligen flyttat till hus med bergvärmepump. En nibe figther 1235 o har vattenburen golvvärme på nedervåningen o radiatorer på ovanvåning ...tkr de är dålig värme på golvet, hur höjer jag tempen på golvvärmen?
Har även nån reglerutrustning , evr reglercentral... Kom gärna med tips!
Har även nån reglerutrustning , evr reglercentral... Kom gärna med tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som kortet visar är bara fördelningen mellan de olika slingorna. Det sitter strypningar på dessa, du kan ju titta så att det inte är dåligt flöde. Det är på reglerutr. som du får justera framledningstempen till golvvärmen. Den ska dock inte vara så hög. Vi hade -15 grader i natt och framledningstempen till golvvärmefördelaren var 33 grader. Hur mycket visar de mätare som man knappt ser?
Ok så hur får jag mera flöde ? På returen är de som vred, är de dom man vrider på?Här kmr bilder på regler utrustning o pump! Mätaren står på returen ca 20 grader o på den andra 40grader, är de för mkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt så borde det nog finnas termostater på respektive slinga. cirkulationspumpen ser ut att ha flera hastigheter vrid upp varvtalet på vredet.
Nä utan termostater är det fullt flöde. Ja vredet på den gröna.
På returerna på slingorna sitter strypningar dessa används för att fördela flödet på slingorna. Kort slinga skall vara mer strypt än lång slinga.
Du har en shuntstyrning(grå fyrkantig box) som fördelar varmvattnet till golvvärmen. Denna är styrd av något, t.ex. en termostat.40 grader på framledning är högt. Du måste ha något fel på flödet. Funkar pumpen?
Redigerat:
Lägg örat mot och lyssna du kan nog höra vilket som ger högst varvtal.
Okej borde vara denna då, kurvjustering m.m går även givarkabel ut från denna ner till ett rör, den som känner av nått? Och detta är väl min shuntstyrning..pumpen funkar o mu går den på högsta flödet på vredet..
Men som det ser ut på bilden för mig så är shuntmotorn urkopplad för manuell justering
Den lilla svarta armen skall väl passas in i skåran på metallarmen om den skall kunna reglera shunten med hjälp av motorn?
Jag har ingen sådan shuntmotor själv men har för mig att jag sett dom tidigare någonstans.
Den lilla svarta armen skall väl passas in i skåran på metallarmen om den skall kunna reglera shunten med hjälp av motorn?
Jag har ingen sådan shuntmotor själv men har för mig att jag sett dom tidigare någonstans.
Fel och fel vet jag inte men den ser ut att vara öppnad i fullt läge för hand och inte sitta ihop med motorstyrningen. Då har du ingen automatisk reglering av temperaturen från pannan ut till fjärrvärmefördelaren.
Det kan ju vara så att du själv vet om det och har kopplat ur automatiken men det kan ju inte jag se från en bild och du har inte heller nämnt det så därav att jag tog upp det.
Det kan ju vara så att du själv vet om det och har kopplat ur automatiken men det kan ju inte jag se från en bild och du har inte heller nämnt det så därav att jag tog upp det.