DSC_0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa termostater funkar sådär tror jag eftersom vi vridit dom till noll men elementet blir varmt ändå. Vissa element pendlar mellan varma och kalla så går det att fixa dessa på nått sätt eller är det bara att byta? Har testat att vrida upp och ner om nålen fastnat och dom är luktade.

Åsa Lund
Termostater brukar ha ett utbytesintervall på 15-20 år vad gäller hyresrätter om man vill hålla igen på energiåtgången. Dags att byta om de inte funkar?

Ja alltså egentligen behöver jag ju inte göra det för att spara pengar till mig utan vi har fjärrvärme som ingår i samfällighetsavgift och det är väl mest en bekvämlighet grej så jag kan styra temperaturen bättre hemma. För just nu snittar vi 22-23 grader i huset. Så man vill ju gärna ha lite svalare i sovrummet osv. Den guiden va bra tack för den

Åsa Lund
Föreningen kanske skulle byta i alla hus? Så kan ni nog sänka avgiften rejält?!

Hur tar man isär den termostat som finns på min bild? Så man ser stiftet?

Krilleman
Lossa muttern närmast termostatventilen.

Det va det jag tänkte men våga i te ifall om det sprutar vatten

Krilleman
Nej det ska det inte göra.

jag tog bort termostaten och kollade stiftet och det va inget problem med det den fjädra så fint så.

Krilleman
Då är det ju dubbel-bekräftat fel på själva termostaten.

jasså ok hur kommer detta sig? vad kan vara fel i termostaten då?

Krilleman
Absolut kan termostaten gett upp.

Har du fler liknande termostater hemma kan du kanske skifta från ett rum som den fungerar i?

Åsa Lund
Om samfälligheten står för värmen kanske de kan ombesörja en ny? Annars plockar ju bara folk av dem när de slutar funka och då rusar energimätaren

Det där är väl gamla Honeywell termostater? Vi hade såna i vårt hus, ingen av dom fungerade, vi bytte alla inklusive ventilerna precis som Krilleman rekommenderade här ovan.

MVH

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.