Värme allmänt
roland53: Annars kan nog dom flesta ventiler fixas utan utbyte. Din ser ju hyfsad ny ut... Läs tråden nedan.... http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/227446-hjalp-problem-med-radiator-termostaterna-aga-std.html?perpage=15#post1907402
KnockOnWood: Ett alternativ kan ju vara att riva väck väggen bakom spisen, och bygga upp den brandsäkert. Dvs med stålreglar, brandsäker mineralullsisolering och gipsskivor. Om det går att göra i ditt hus vet jag inte, men så fick jag göra vid en kamininstallation en gång. Du skall absolut inte tycka att det är "surt" med sotarens krav. Det är ju för ditt eget välbefinnande och din (och din
bockara: Det är bara i ovankant och tror också det bara är ytrost, blev lite orolig när jag läste det jag skrev tidigare. Har inte sett någon tendens till läckage. Får höra efter i färgbutik vad jag ska ha för färg. Tack för era synpunkter.
Lattjo: Plockade bort blandarventilen la den i syra och vips vart den som ny fungerar perfekt.
Forkyas: Det sitter en inbyggd shuntventil i pannan, men den tänkte jag bara ställa så den är helt öppen och sen koppla in den externa men automatik. Det borde väl funka? Har en gammal Effekta olja/ved, är det någon som känner till något om en sån, uppbyggnad och kanske vet var man hittar instuktioner, specifikationer m.m? Den ska snart bytas mot en Baxi, som är en vedpanna :) Men det får bli
Krilleman: [citat] Jag kanske är lite trångsynt som yrkesutövande rörkrökare. Men det finns många som fortfarande tror att man inte får torka tvätt på vattenburna radiatorer. Antagligen ett missförstånd med elradiatorer... Fler än man tror dock! Jag har ju trott på att WC-stolar i hallen förut på trötta fredagar... :x
Boan: Hur installationen kan göras påverkar ju också. Enplanshus är enkelt om man kan gå i krypgrunden, en isolering kostar... Så det gäller att få reda på detaljer när offerter jämförs. När vi gjorde för fem år sen, slutade det på totalt 210ksek med BV. Men vi gjorde allt på löpande och jag bestämde i princip alla komponenter, vilket gjorde att det blev "väl tilltaget" och inga
Sumax: Demmpa, det gamla expansionskärlet var så, men har rivit bort det då det gick i en vägg jag rev hemma ^^ Det slutade redan i bjälklaget i taket till övervåningen.
cpalm: Många radiatortillverkare har ett system för centralstyrning av radiatorerna. Andra kan slavstyras av ett tredjepartssystem. Även om centralenheten inte har funktionen du efterfrågar med både automatisk dag- och nattsäkning har den ofta en eller flera ingångar för att växla mellan olika temperaturlägen. Denna ingång kan anslutas till ett tidrelä eller något annat som kan styra den.
xl15: Ja, nu har jag lärt mig lite mer om vattenburen värme också. Det sitter slottsvred på två av de fyra elementen i källaren. Det jag flyttade och det som sitter i förrådet som renoveras (bild nedan) har fått termostat. Ett slottsvred till kommer att bytas till termostat när nästa rum i källaren renoveras. Det fjärde slottsvredet sitter i garaget och får sitta kvar, har nästan aldrig
FreddanKba: Bumpar denna tråden då jag ännu inte fått tummen ur.. Jag funderar på hur man går tillväga för att byta ut denna insatsen och ber därför er kloka människor om råd :) Hur gör jag för att tappa systemet på vatten? Görs det i fjärrvärmecentralen eller vid ett specifikt element? Hur gör man sedan när systemet ska fyllas på igen? Antar att en eller ett par element behöver ha
Anonymiserad 116557: tack för svaren!
Anonymiserad 134940: Tack för alla svar!!! jag kopplar rakt på!
nombz: Ja, det är ju klart. Varför göra det svårare egentligen? Tänkte inte på det :) Enda jag måste fundera på är ju hur jag ser till att kunna komma åt den högsta punkten så att säga, men det kanske går att lösa.
A.Holm: Denna finns: http://airmove.se/ Vet dock inte hur det fungerar i verkligheten.
superpalten: Om du vill använda termostater så måste du koppla som jag gjort med en arbetstank med extern Cirkulationspump så pumpen blir oberoende hur termostaterna är öppna eller stängda. Gjorde detta pga öppen planlösning och kakelugn så jag ska kunna spara lite på att elda men samtidigt inte ha kallt i rummen som kakelugnen inte når. [bild]
Avemo: Så länge det inte har rostat hål skall det inte vara problem. Det kan lossna en del rost när man eldar i spisen. Det är främst en fråga om ork och hur snygg man vill ha spisen. Man måste inte stålborsta alls. Man måste inte svärta alls heller, men det blir snyggare om man gör det. Ugnssvärtan är något man måste göra om emellanåt. Den fäster på rosten och det blir svart så
GoForIt: Det är ju tillämpliga regler i BBR som styr i grunden. Sedan kan säkert MSB ha vissa riktlinjer och rekommendationer. Som försäkringsbolagen sedan själva har utvecklat och modifierat (= lusläsa det finstilta).
Kaarlalfred: Hej, allihopa! Jag studerar vid Mittuniversitetet och håller på att göra en marknadsanalys för en multivakt. Jag vill undersöka om det finns ett behov för den kommande produkten, likväl vad ni är måna att betala för att sådan produkt. Produkten i fråga är en termostat som gör det möjligt att sänka/värmen var som helst: om du till exempelvis har en sommar- eller fjällstuga. Det
roland53: [citat] Ja, det sista är väl bara att känna på rören i vilket läge som ger värme !!!! :D
memike: Hej. Håller på att försöka få igång de 2 sista elementen i kåken, Har luftat systemet och fyllt på så jag har ca 2 bar i systemet som jag skulle ha enl VVS killen då huset är så högt. Nu när jag grejade med det sista elementet, efter att ha tagit bort termostaten så rucklade jag lite i stiftet. Plötsligt flög det ut.... Tryckte tillbaka det igen men det går inte få in riktigt
gunnarodis: Någon som har tips på en mindre installation för att värma varmvattenberedaren under sommaren
Jannez69: Dessa "koks-drakar" kan väl inte vara miljögodkända för vedeldning? Liknar min gamla panna från 50 - talet.
Avemo: Stäng dörren. Om du har varmare i badrummet än utanför så kan inte luftvärmepumpen hjälpa något. Det blir i stället elementet som hjälper värmepumpen. För att luftvärmepumpen skall kunna värma ett annat rum än den sitter i måste det vara kallare i det andra rummet.
William Erik Askerlund: Tack så mycket för alla svar, jag ska kolla runt ikväll samt kolla vilken pump jag har så ska jag slänga upp några alternativ är så kanske vi kan vara med och vägleda mig. 😊
Cujo: Ingen, som har praktisk erfarenhet att vattenburen takvärme?
smurfen72: Har du redan acktank shunt styrning ? Hur har du tänkt docka ihop anläggningarna ?
slurppe99: Elementen Tego kan fjärrstyras med sms om du köper till en tillsats. www.Bygghemma.se har lite prissänkningar på olika element.
pwskg: [citat] Är både läskunnig och inte helt ohändig, så det kanske skulle vara värt ett försök. Behöver dock permanent plugga två vattenrör och ett avlopp också. Hur som helst, finns det någon bra tråd att börja med? Sitter ett element i rummet.