Hej. Har ett 130 kvm hus med krypgrund med upnor golvvärme i hela huset. Tyvärr verkar reglarcentralen slutat fungera och det är helt kallt i givarskåpet. Min ivt 490 kör med framledningsvärme 50 grader. Någon med kompetens inom området om tips för att lösa detta...

peternicklas
Lite kort hjälper. Hur långt når värmen efter din pump?

Hej. Den verkar inte nå fram till givarskåpet. Antar att golvvärmen slutar funka när reglarcentralen ger sig.

Fungerar cirkulationspumpen?

Jag är lite okunnig. Var sitter cirkulationspumpen?

Kolla efter en finsäkring i styrenheten till golvvärmen. Om det finns, kolla så den är hel. Annars får du mäta och se om du får spänning från transformatorn.
Du kan ju testa att nödköra genom att plocka bort ställdonen från fördelaren. Märk upp på vilken plats de skall sitta, så inte du blandar ihop dem.

Läste att det kunde bli problem med trägolven (för hög framledningstemp) om man plockar bort de blåa hattarna. Hur är det med det?

Bathlife skrev:
Jag är lite okunnig. Var sitter cirkulationspumpen?
Den sitter vid/på/under din IVT-maskin. Lägg gärna in bilder, då blir det lättare att svara.

MrPlow
Jag skulle gissa på shunten som hängt sig. Prova att slå över den i manuellt läge.

Nu har jag hittat cirkulationspumpen. Hur vet jag om den fungerar? Den är varm. Sedan verkar min upnor reglercentral dött och det är ingen framledningsvärme till givarskåpet heller vad jag kan känna. Borde det inte vara det även om reglarcentralen är död?

Om det är en Grundfos cirkpump (som är mkt vanlig). Öppna den stora skruven på pumphuset och stick in en skruvmejsel. Du känner då om pumpaxeln roterar = pumpen fungerar.

Lossa skruven i mitten av pumpen, då bör du se om den snurrar. Ser du inget, stick in en skruvmejsel och känn efter. Står den still, prova att vrida igång den med mejseln.

Roland53, hann före.:)

Immobil skrev:
Lossa skruven i mitten av pumpen, då bör du se om den snurrar. Ser du inget, stick in en skruvmejsel och känn efter. Står den still, prova att vrida igång den med mejseln.

Roland53, hann före.:)
Det är av märket wilo ser det ut som. Verkar trög att skruva
14200242484711829097101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela skruven skall bort. Pumpaxeln sitter innanför.
Ja, den kan vara lite trög för det finns förmodligen en packning (o-ring) på skruven.

Bathlife skrev:
Läste att det kunde bli problem med trägolven (för hög framledningstemp) om man plockar bort de blåa hattarna. Hur är det med det?
Nej, då har du för hög kurva inställd på din 490. Du skall kunna köra utan ställdonen monterade, och det skall bli lagom varmt om allt är rätt injusterat. Ternostaterna skall stänga ställdonen om det blir övertemperatur i form av t ex solinstrålning, matlagning mm.

Har du fler golvvärmefördelare i huset? Finns det några vanliga element?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.