Hej. Har ett 130 kvm hus med krypgrund med upnor golvvärme i hela huset. Tyvärr verkar reglarcentralen slutat fungera och det är helt kallt i givarskåpet. Min ivt 490 kör med framledningsvärme 50 grader. Någon med kompetens inom området om tips för att lösa detta...
Kolla efter en finsäkring i styrenheten till golvvärmen. Om det finns, kolla så den är hel. Annars får du mäta och se om du får spänning från transformatorn.
Du kan ju testa att nödköra genom att plocka bort ställdonen från fördelaren. Märk upp på vilken plats de skall sitta, så inte du blandar ihop dem.
Du kan ju testa att nödköra genom att plocka bort ställdonen från fördelaren. Märk upp på vilken plats de skall sitta, så inte du blandar ihop dem.
Nu har jag hittat cirkulationspumpen. Hur vet jag om den fungerar? Den är varm. Sedan verkar min upnor reglercentral dött och det är ingen framledningsvärme till givarskåpet heller vad jag kan känna. Borde det inte vara det även om reglarcentralen är död?
Nej, då har du för hög kurva inställd på din 490. Du skall kunna köra utan ställdonen monterade, och det skall bli lagom varmt om allt är rätt injusterat. Ternostaterna skall stänga ställdonen om det blir övertemperatur i form av t ex solinstrålning, matlagning mm.Bathlife skrev:
Har du fler golvvärmefördelare i huset? Finns det några vanliga element?