Hej,

undrar hur jag går tillväga för att räkna, på ett ungefär, vad det kan kosta att värme upp mitt garage med en luft/luftvärmepump?

Garaget håller som det är nu mellan 0-5 grader C, vid 0 - -10 ute.

Golvyta 35m2

Volym 80m3

Isolering då?

huggan skrev:
Isolering då?
Mycket bra fråga, tänkte att temperaturangivningen kunde ge en fingervisning. Har ingen riktig aning, förutom att det är ca 5 grader varmare i garaget än ute, vintertid.

Vilken temp vill du ha inne då?

huggan skrev:
Vilken temp vill du ha inne då?
ca 15

Jag undrar om inte en värmepump är overkill för den lilla uppvärmningen i det lilla utrymmet.
Börja med ett enkelt billigt element, och se var det landar efter några vintermånader.

Värmepumpen kostar ju i alla fall en del, om du t. ex. skall köpa en Mitsubishi eller Panasonic.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Om man under ett par dygn tillför värme till ett utrymme med förslagsvis en 2Kw värmefläkt som går konstant och sedan loggar inne och utetemp.
Då borde man väl sedan ganska exakt kunna räkna ut utrymmets energi och effektbehov?

Peter2400 skrev:
Om man under ett par dygn tillför värme till ett utrymme med förslagsvis en 2Kw värmefläkt som går konstant och sedan loggar inne och utetemp.
Då borde man väl sedan ganska exakt kunna räkna ut utrymmets energi och effektbehov?
Det vore väl smartare att köra värmaren med en termostat inställd på t. ex. 15°C.
Och så mäta energiförbrukningen under en tid.

En bra energimätare kostar bara 100 kr.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

här kommer ytterligare några tips för att få en uppskattning av uppvärmningsbehovet:
Sätt först termostaten på 25 grader i minst något dygn, om du kan ha två fläktar igång utan att proppen går, så hjälper det (>10A). Dra sedan ner till 15. Att värma 10 cm betong på din yta från noll till 15 grader drar initialt ca 25 kWh, och det kommer att ta lite tid. En högre temperatur initialt gör att du når en slags jämvikt i uppvärmningen. Håll 15 grader i ett dygn innan du börjar mäta energiåtgången, och mät minst två dygn. Välj en period när väderprognosen säger att det ska vara ganska konstant temperatur under hela perioden.

Om du sedan återkommer med medeltemp ute och hur många kWh som krävdes per dygn, så kanske någon på byggahus kan räkna ut hur mycket garaget drar per år, med direktverkande el resp. en ll-värmepump. Om garaget drar 4000 kWh per år med direktverkande, så tror jag inte att investeringen lönar sig. Dessutom tror jag att du måste välja mellan 10 eller 18 grader i garaget, om du väljer en ll-värmepump?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.