Hejsan jag har en 40kvm lägenhet i ett garage. och har därför ventilationsrör dragna i taket som är isolerade. Och funderade då på att ta min dieselkanon med skorsten och ställa på utsidan av lägenheten. Men i garaget så den sprutar in varmluft genom alla ventilations hål. Hur skulle detta fungera. Och dieselkanon har termostat så det borde ju inte bli så dyrt att värma upp bör ju bara ta en halvtimme att värme upp. Tacksam för alla svar mvh Robin

Finns ingen värme i lägenheten?

Köp några oljefyllda el-element istället, så du får en jämn uppvärmning, blir billigare i längden också. Dieselolja är inte billig uppvärmning, det är förvisso inte elvärme heller, men bättre än olja i alla fall ;)

thomasx skrev:
Finns ingen värme i lägenheten?

Köp några oljefyllda el-element istället, så du får en jämn uppvärmning, blir billigare i längden också. Dieselolja är inte billig uppvärmning, det är förvisso inte elvärme heller, men bättre än olja i alla fall ;)
Nu har jag ingen annan uppvärmning så tänkte se om
Det funka bara. ska ju inte ha det hela tiden och vill inte ha kanon inne då det låter som ett flygplan.

Tja, det finns en risk, om du kopplar det på ventilationen, att motståndet blir för stort, så att tillräcklig mängd luft inte passerar kanonen, och den överhettar, med de eventuella katastrofala följder det kan få.

thomasx skrev:
Tja, det finns en risk, om du kopplar det på ventilationen, att motståndet blir för stort, så att tillräcklig mängd luft inte passerar kanonen, och den överhettar, med de eventuella katastrofala följder det kan få.
Kan det bli så lite flöde kanonen är på 20kw och det är 250mm ingång på ventilationen. och 125 utgångar i lägenheten och det e 6 utgångar.

Bästvit skrev:
Kan det bli så lite flöde kanonen är på 20kw och det är 250mm ingång på ventilationen. och 125 utgångar i lägenheten och det e 6 utgångar.
Det är massvis med saker som påverkar, längd på rören, antal böjar, kanonens kapacitet att bygga tryck och bibehålla flöde etc. Helt omöjligt att säga vad som kommer hända i ditt fall utan en hel del mer information.

Bästvit skrev:
Precis som thomasx skriver är det många faktorer som spelar in men generellt är de här värmekällorna inte utförda för speciellt mycket motstånd i luftkretsen. Och med 20 kW tillfört i luft är marginalerna inte så stora förrän man överhettar aggregatet när man driver det lite utom tänkt användning. Inte kul att få lite dieselos i lägenheten heller, sticker igenom även små otätheter eller sugs in ute vid pannan osv. Summerat en dålig ide och oekonomisk också tycker jag.

GK100 skrev:
Precis som thomasx skriver är det många faktorer som spelar in men generellt är de här värmekällorna inte utförda för speciellt mycket motstånd i luftkretsen. Och med 20 kW tillfört i luft är marginalerna inte så stora förrän man överhettar aggregatet när man driver det lite utom tänkt användning. Inte kul att få lite dieselos i lägenheten heller, sticker igenom även små otätheter eller sugs in ute vid pannan osv. Summerat en dålig ide och oekonomisk också tycker jag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så är rören dragna ungefär

Ja, med den dragningen har du nog iofs inga större problem med att luftflödet skulle bli för litet. Men övriga nackdelar är ju kvar, och tex den höga effekten för det lilla utrymmet ger korta drifttider om du inte ska basta där. Prova för all del och se om du blir nöjd, det skadar inte när du har aggregatet redan. Ett alternativ vore att du recirkulerar luften inomhus i ditt kanalsystem men värmer med ett litet elbatteri på några kW det speglar kanske bättre vilken effekt du behöver och vettig ljudnivå också.

GK100 skrev:
Ja, med den dragningen har du nog iofs inga större problem med att luftflödet skulle bli för litet. Men övriga nackdelar är ju kvar, och tex den höga effekten för det lilla utrymmet ger korta drifttider om du inte ska basta där. Prova för all del och se om du blir nöjd, det skadar inte när du har aggregatet redan. Ett alternativ vore att du recirkulerar luften inomhus i ditt kanalsystem men värmer med ett litet elbatteri på några kW det speglar kanske bättre vilken effekt du behöver och vettig ljudnivå också.
Ja det blir ju väldigt korta driftstider. det va därför jag tänkte att det inte skulle bli så dyrt. Och tänkte då efter som jag har allt redan så kunde jag ju testa nu på vintern ska ju börja bygga riktigt värme system i sommar men fattas lite tills dess.

Annars hitta jag att det fanns runda 9kw elfläktar som är inställbar mellan 4.5 och 9kw skulle det funka att sätta i ventilations systemet ?

Det går säkert att få till ett system som värmer lägenheten via ventilationssystemet. Antingen med diesel eller med en elfläkt. Oavsett metod så krävs det stora flöden av luft. Antingen får du ordna återcirkulation av rumsluften till värmaren eller också får du ett onödigt stort ventilationsflöde det vill säga onödiga förluster. Det finns billiga elradiatorer som bara är att ställa in och sätta i kontakten. Det borde vara både enklare och ge en billigare uppvärmning. En tumregel för effekt är 70 W/m². För dina 40 m² ger det 2,8 kW. Skall du värma med uppvärmd luft utifrån kan du behöva öka det något.

Avemo skrev:
Det går säkert att få till ett system som värmer lägenheten via ventilationssystemet. Antingen med diesel eller med en elfläkt. Oavsett metod så krävs det stora flöden av luft. Antingen får du ordna återcirkulation av rumsluften till värmaren eller också får du ett onödigt stort ventilationsflöde det vill säga onödiga förluster. Det finns billiga elradiatorer som bara är att ställa in och sätta i kontakten. Det borde vara både enklare och ge en billigare uppvärmning. En tumregel för effekt är 70 W/m². För dina 40 m² ger det 2,8 kW. Skall du värma med uppvärmd luft utifrån kan du behöva öka det något.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag ska alltså kunna värma upp lägenheten med en 3kw byggfläkt ? Eller har jag fel

Finns det väggar och dörrar? kommer dessa att stå öppna? 3 kW räcker för att värma 40 m² om det inte är mycket dåligt isolerat och svinkallt ute. Om du har en enda värmekälla får du inte ha några stängda dörrar, för då kan inte värmen sprida sig överallt. Det lär räcka, men för egen del skulle jag föredra element.

Men skulle man ställa in en sån fläkt kan Jag ju sätta in en fläkt i ventilationen så jag cirkulerar all värme också tror du att det skulle bli bättre då ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.