Jag fick en fråga från en bekant. Han bor i en lägenhet, där värmen kommer via radiatorer. Helt normalt, alltså. Det är gamla radiatorer, såna där med lameller.

Problemet är att det är för kallt i lägenheten. Han har fått rådet att byta till nya radiatorer. Enligt någon granne så har det hjälpt. Men jag är tveksam. Blir det verkligen varmare av nya radiatorer?

De som sitter där i dag är visserligen fula, men de är så stora som det får plats. Det går inte att byta till måttmässigt större.

Jag tror mera på att det är problem med ventiler och termostater.

Någon som har erfarenhet av radiatorbyte och/eller -renovering?

Det kan bli varmare om den nya radiatorn har en större yta. Eller om något begränsar flödet i den gamla radiatorn. Sektionsradiatorer är såvitt jag förstår ganska bra, så får det inte plats en större är det nog fel väg att gå.

Är det hyresrätt eller bostadsrätt?
Oberoende vilket så tillhör värmesystemet fastigheten (normalt).
Är det ettrörsystem eller tvårörsystem?
Har det alltid varit dåligt med värme eller har det kommit smygande eller tvärt?

Edit: vilken våning och hur många i fastigheten?

Antingen har fastighetsbolaget bytt värme"panna" till lågtemp.system alt. sänkt framledningen.
Eller så har det samlats en massa avlagringar i rör/ventiler till/i radiatorerna.
Eller har någon (tidigare) i lägenheten strypt utgående flöde (ur radiatorn) med stryp-/avstängningsventilen som sitter i/vid radiatorkopplet.

Jag skulle nog först försöka få till spolning av radiatorsystemet.

Redigerat:
Det är på tredje och översta våningen. Om det alltid varit problem vet vi inte, han har inte bott där så länge. Lägenheten ligger inte i Sverige, jag har inte en aning om vilka regler som gäller angående ansvaret. Hade det varit i Sverige hade det varit en annan sak.

Men det är mycket möjligt att uppvärmningen nyligen är utbytt.

Men det verkar som mina misstankar är riktiga. De här gamla radiatorerna har en stor yta, så det är inte ytan som är för liten. Problemet borde vara dåligt flöde, att rören eller ventilerna är igensatta.

Är nog så enkelt att det är hans grannar som rattat så mycket så att balansen i systemet är rubbat, det måste helt enkelt justeras in pånytt.

Den första åtgärden är väl som vanligt att motionera ventilen samt lufta elementet. Många problem brukar avhjälpas med dessa enkla och snabba åtgärder.

Hjälper inte det får man ta kontakt med en fastighetsskötare eller liknande som får höja framledningstemperaturen eller justera in systemet.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.