Hejsan!
Bygger ett litet hus på ca 50 kvm med ett litet sovloft. Nu funderar jag över vad för värmekälla/källor jag ska ha.
Jag har gratis ved så någon form av vedpanna är första alternativet. Sedan bor jag på landet med strömavbrott lite då och då och det måste man ju ha i tanken. Jag tänkt att bo här tills jag trillar av pinn´ så ju billigare driften är desto bättre :D (för pensionen lär man inte bli rik på)
Det jag funderar på just nu är en vattenmantlad kamin med acctank och vattenburen golvvärme men ju mer jag läser om det desto mer osäker blir jag. Slår jag på för stort till mitt lilla hus? En luftvärmepump hade kanske räckt men jag måste ju ändå ha någon form av vedeldad källa för att klara strömavbrotten. Hjälp! Hur tänker Ni?

Åsa Lund
För att veta hur mycket energi huset behöver behövs information om väggtyper etc

Med inte alltför dålig planlösning så klarar du att värma 50 kvm med en modern vedkamin. Problemet är bara att du måste vara där och elda ofta. Sätter du in en kamin som går mot acktank så blir du friare och behöver inte elda lika ofta. Då kan du även sätta in en elpatron i acktanken för underhållsvärme när du reser bort. Nackdelen med ett vattenburet system är att du blir elberoende.

Jag (läs. en byggfirma) bygger en ny, vinterbonad stuga med överenskommelse om "välisolerad och med bra ventilation" men mått på reglar och isolering har jag inte i detta läge.
Det är en öppen planlösning med takhöjd upp till nock. Innermått ca 4,5 meter. Två små rum (sovrum + badrum) på ena gavelsidan med ett öppet (spjälstaket) sovloft över.

Hur gör man för att inte bli elberoende då? (om man inte kan vara hemma och elda hela tiden)
Vad händer med ett vattenburet system när det blir elavbrott? Hur länge klarar det sig innan det fryser sönder?

Åsa Lund
Om man vet att det ofta blir elavbrott ska man kanske ha batterier i reserv för cirkulationspump och annat som får runt värmen i huset. Ha parallella pumpar om en och samma pump inte klarar både 12 och 230 V.

• Gilla
annajsons
  • Laddar…
Jag hade övervägt en kökspanna med acktank och elpatron kopplad till golvvärme. Då kan du elda för både matlagning, varmvatten och värme på samma gång och om du inte är hemma eller inte eldar så kan du värma huset på el. Är du flitig med eldandet så kan du i princip slippa andra driftkostnader än el för belysning, elektronik och cirkulationspump.

På sikt, när solceller blivit ännu billigare, så kan du koppla en solcellspanel direkt till en elpatron i acktanken. Då minskar du eldningsbehovet för värme under vår, sommar och höst.

• Gilla
annajsons
  • Laddar…
Åsa Lund
Om man ska värma tanken med sol så är det effektivare med solfångare som cirkulerar vatten.
Annars håller jag med pelpet

Solvärme har mycket riktigt högre verkningsgrad men det är ett mycket mera komplicerat system med cirkulerande vatten. Elpatronen är ett enkelt system utan rörliga delar.

Jag har också för mig att elpatronen kan skapa riktigt varmt vatten även vår och höst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.