Värme allmänt
ConnyN: Liten uppdatering! Jag har ju eldat någorlunda regelbundet, i princip varje dag och ofta två gånger om dagen (minst) sedan december månad. Har nu fått elräkningen för januari månad. 2013 hade vi en förbrukning på strax under 3000 kWh. 2014 var vi utomlands de första tio dagarna, men hade ändå en förbrukning på ca strax under 2500 kWh. Januari 2015 landade på strax under 1500 kWh!
Josth: Min erfarenhet är att det behövs en värmepump per våning för att det ska bli bra och skön värme. Aggregatet till övervåningen behöver inte ha lika hög värmekapacitet men givetvis en bra fläkt i innerdelen som sprider luftflödet väl.
Vivah: Det hade gått om det hade varit rätt vänt. Nu hamnar sladden längst upp om jag ska kunna se panelen. Om sladden ska vara neråt så hamnar panelen längst upp på fel sida så man inte kan se den. Får komma på nån annan lösning. Verkar himla svårt att hitta nåt tillräckligt litet. Elgiganten hade en perfekt som jag såg en natt och det var 5 st kvar. Jag tänkte att jag ska sova på
toto1: 1. Enbart estetiskt värde. Funktionsmässigt och ekonomiskt är det golvvärme som gäller, enkelt uttryckt. 2. Ja.
Xellvas: [bild] En liten kladd på hur jag tänkt, är utrymmet till vänster som är på gång nu. Markeringen på väggen är ett fönster parti 40cm bröstning och upp till 210cm över golv. Lägger framledningen där och sedan fräser jag in vändningar i glesen så slangen vänder under plåten på näst översta slingan för att minska ytor utan plåt. Undrar nu om hålkälsfräs 20mm räcker,
Norsjo: Hej! Nästa steg på planering av att mura Kamin - Contura i4 är val av Skorsten. Detta liten kassett behövas båra 125mm hela vägen. Stor skilnad i pris - tex Bauhaus Startpaket plus tak huv ungefär 10,000SEK. NVI samma matrial är närmare 17,000SEK med takhuv. Konsig nog rekomenderade inte butiken Premodul även om det var ett Contura kamin jag frågade efter? Och flera andra imellan. Har
KnockOnWood: Min Mitubishu L/L-pump kan ställas in på 11 grader. Men det kanske inte gäller din modell. Annars är det väl vettigt att ställa värmepumpen på så låg temperatur det går, och bara köra elvärmen på bottenvåningen. Ställ upp alla innerdörrar, så värmen kan fördelas mellan rummen. Och bed en granne att ta en koll om det kommer köldknäppar. Blommorna skall väl ändå vattnas och
kulle: [citat] Det är lätt o missa när man sitter o läser bland trådarna ;) Välkommen till forumet :)
Jacon: En fråga när man bilar sönder ett betongrum så mycket (nu har vi nog gått ner en decimeter i golvet för att komma åt att byta rör från kopplingen), hur lagar man det igen när man har bytt rören? Häller man bara i betong i hålet? Kommer det fästa bra mot befintlig betong eller är det risk att skarv mellan gammat och nytt blir "instabilt" och kan röra sig? Ska man hälla flytspackel
Värmdöbo: En liten uppdatering av energiförbrukningen efter ett år Känner mig fortfarande väldigt nöjd :D http://www.familjenbbygger.se/2014/12/energiforbrukning-hjaltevadshus-spira.html
Seglarvännen: [citat] Hur exakt är de ihopkopplade, är det avluftsrören som är ihopkopplade eller sitter apparaterna i serie, alltså avluft från FTX är ansluten till insug på FLVPn?
Bästvit: Det är en lägenhet i ett garage så två av vägarna är aldrig under 1 minus. Men det blir som nybyggt nu till nästa vinter med nya fönster och gips väggar och cellplast på golvet 2cm. Efter som det är kallkällare under med betonggolv men I alla fall vi mätte temperaturerna i huset va som sämst det va en plåt dörr utåt som Kylde och dåliga 2 glas fönster med kanske 2 i U-värde
tomtend: Jo det där med att bygga själv har man ju funderat på. Men det känns som att det aldrig blir av isf. Sen är jag lite såld på att ha en med varvtalstyrd pump istället för att strypa flödet. Men de styrningar jag tittat på säljs bara till tillverkare av TVA så det var ju kört. Tack för svaret. När/om det blir så blir det en stor:) Har kollat lite på den dom säljer på
mickelingon: hej Har ett villa komfort 2 system för styrning av elvärme. Givarna har sett sina bästa dagar och är trådbundna. De har tappat kontakten några gånger när man kommit åt dem vid olika manövrar vilket resulterar i ett jobbigt pipande från centralenheten. Någon som skulle kunna ge mig tips på hur man kan konvertera till trådlösa givare? Micke
Bästvit: Ja har funderat på en sån där slang eller rör så man kan ställa kanonen längre bort i garaget men får väl se
Demmpa: Om du går in på din kommuns hemsida och söker efter tex "eldstad" eller "rökrör" så borde du få svar. På vår kommuns hemsida står följande [bild] Edit: eftersom du byter från öppen spis med insats till en kamin så får jag det till att det behövs bygganmälan. För att vara helt säker så ringer du till din kommuns bygglovsavdelning och frågar.
Tommy5351: Är det 1-rörsystem? I så fall så får man inte stänga någon ventil, då stänger man till resterande radiatorer(element). Ring rörmokarn som va där. Det ska inte kosta nånting extra.
aesweden: Fick nyligen tips på ett annat forum. Han ställer frågan: Har du askat ur den mellan eldningarna? Nä, det har jag inte. Där är rätt mycket aska i också, från typ 6-7 eldningar. Där är typ en tjockt täcke över underkammarens upplopp. Är det detta som gör problemet?
Bästvit: [citat] Ja håller på att bygger ett cirkulations system också så värme spridning är inga problem
magnus follin: ja du det brukar vara så men inte här inte här var det en på varje :wow:
Napalm: Lite återkoppling.. Felet var att systemet var fullt med baggel och efter spolning och byte av alla ventiler återkom fullgod funktion!
xelirator: Okok! Ja har ju ingen utgivare alls, kör endast på Framledningsgivare....får nog ta att beställa en utegivare verkar det som! 30-40 dagars leverans från evr!
Jake123: @knockonwood: Gamla systemet är oljepanna :( Vi byter till bergvärme, kör golvvärme i entreplan och behåller radiatorerna på ovanvåningen. Hoppas att det funkar med den lägre vattentempen på de gamla radiatorerna. Vi isolerar taket, men inte just nu :)
KnockOnWood: Instämmer, jag försökte bara vara hygglig och tolerant för en gångs skull :)
Stevesmate: Tjena Jag har chansen att kommer över en begagnad Contura 300 med tillhörande skorsten (dock delad på hälften). Tänkte jag kunde sätta in braskaminen i mitt sommartorp om så är möjligt. Går det att göra så eller är det några lagar och förordningar som säger att 90-tals braskaminer inte längre är dugliga? Hoppas det finns någon kunnig där ute i landet som har lite koll! Tack
HEM2121: [citat] Ja, brukar inte vara utan tätskikt i badrum :)
HasseTeknik: Tack alla för tipsen och synpunkterna. Det blev dock ett "Konvektorelement Heat-It 2000W" med inbyggd fläkt från ÖoB. Tolererbar ljudnivå, billigt (249:-) , fristående, valbart 0.75/1.25/2.0 kW, har termostat och ska förmodligen bara köras inne i bostadsrum/gäststuga.