Jag ska plocka bort ett element. Rören kommer upp ur golvet. Radiatorkretsen ligger ingjuten i bjälklaget.
Vad är lämpligaste sättet att plugga? Jag kan tyvärr inte riva bort rören. De ligger inte synliga någonstans utom där de sticker upp till elementet.
Jag är inne på att kapa dom längs golvet och slå i en bit rör och svetsa tätt.
Någon som har ett bättre förslag?
Vad är lämpligaste sättet att plugga? Jag kan tyvärr inte riva bort rören. De ligger inte synliga någonstans utom där de sticker upp till elementet.
Jag är inne på att kapa dom längs golvet och slå i en bit rör och svetsa tätt.
Någon som har ett bättre förslag?
Svetsa nära betong brukar vara knepigt. När betongen blir varm brukar det smälla till, och så lossnar en kaka. Jag skulle bilat upp runt om och försökt gänga. Då kan man täta med en huv och lin.
Ev kan man svetsa rören när man frilagt dem en bit.
Ev kan man svetsa rören när man frilagt dem en bit.
Jag kommer bila upp en bit men det känns som att svetsad propp håller bättre än en gängad med Lin. Speciellt om jag ska göra det.
Det är tvårörssystem.
Det är tvårörssystem.
Är det godkänt att svetsa igen och gjuta? Räknas det som en skarv?
Är det att föredra en gängad plugg med Lin framför svetsad plugg?
Jag pluggade med lin när jag gjöt mitt tvättstugegolv. Eftersom golvet var uppbilat var det bara att gå till närmsta gänga. Finns ju ett antal fler ingjutna skarvar och ännu fler inbyggda så jag ser ingen anledning att just den nya skarven skulle läcka före någon annan.
Hade jag kunnat hade jag dock satt en inspektionslucka (tex från andra sidan väggen) men nu gick inte det.
Hade jag kunnat hade jag dock satt en inspektionslucka (tex från andra sidan väggen) men nu gick inte det.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tillägg till lordi:lordi skrev:
När man bockade rören innan installation och man inte kunde snurra runt gängan (för det färdig-bockade röret slår i tex en vägg) så använde man sig av skarvrör eller höger/vänster gängade muffar.
En höger/vänster muff ser ut precis som en vanlig muff för gängade stålrör men ena änden är vänstergängad.
Skarvrör ser ut såhär (och kan köpas än idag):
Kan vara bra att veta när man är och gräver i gamla värme-installationer!
Det lutar åt att svetsa trots krillemans goda råd.
Varken jag eller farsan är vana vid att lina och gänga, men han har svetsar i 30 år och har en liten behändig svets att ta in där.
Så med vårt bagage känns det som det är den metod vi behärskar bäst.
Varken jag eller farsan är vana vid att lina och gänga, men han har svetsar i 30 år och har en liten behändig svets att ta in där.
Så med vårt bagage känns det som det är den metod vi behärskar bäst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden