2 056 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Vattenburen golvvärme installerat glest
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Finns inga tvingande regler om cc-avstånd, bara rekommendationer. Gissningsvis så har ni cc 300 på många ställen, men dom har glesat ut och anpassat utifrån byggsystem och rum på ett antal ställen för att få monteringen att bli enkel på fabrik. Att inte använda cc 300 blir bara krångligt att bygga med och slangen är bland det billigast i golvvärmesystemet så det vore konstigt om det vore glest och ojämnt överallt.
Men annars är det nog som Traume säger, får du upp temperaturen i normal rumstemperatur så är det inget fel i rättslig mening.
Men annars är det nog som Traume säger, får du upp temperaturen i normal rumstemperatur så är det inget fel i rättslig mening.
Den är inte lagd enligt ritningen.
Bland annat är det inritat att golvvärmeslangen ska gå under inspektionsluckor för avlopp.
Dessa luckor har vi öppnat och det ligger ingen golvvärmeslang under dessa. Det hade ju också varit ganska opraktiskt!
Bland annat är det inritat att golvvärmeslangen ska gå under inspektionsluckor för avlopp.
Dessa luckor har vi öppnat och det ligger ingen golvvärmeslang under dessa. Det hade ju också varit ganska opraktiskt!
Klart det inte finns några tvingande regler. Det är väl mycket sällan det finns sådana, elinstallationer undantaget.
Men om man glesar ut slangen utan att ha bredare plåtar kommer man att få ojämn värme på golvet och kanske till och med ytor som man uppfattar som kalla. Slangen värmer inte golvet, den värmer plåten som i sin tur värmer golvet.
Om man gjuter in golvvärmeslang kan man givetvis lägga den glesare om man tror att den energi man tillför betongen kommer att räcka till.
Att lägga plåtar, med en storlek anpassad för cc 300, glesare är något helt annat.
Betalar man för golvvärme betalar man för att få varma (eller "okalla") golv utan kalla områden, inte bara för att få en önskad lufttemperatur.
Klart att det är fusk.
Men om man glesar ut slangen utan att ha bredare plåtar kommer man att få ojämn värme på golvet och kanske till och med ytor som man uppfattar som kalla. Slangen värmer inte golvet, den värmer plåten som i sin tur värmer golvet.
Om man gjuter in golvvärmeslang kan man givetvis lägga den glesare om man tror att den energi man tillför betongen kommer att räcka till.
Att lägga plåtar, med en storlek anpassad för cc 300, glesare är något helt annat.
Betalar man för golvvärme betalar man för att få varma (eller "okalla") golv utan kalla områden, inte bara för att få en önskad lufttemperatur.
Klart att det är fusk.
Redigerat:
Klicka här för att svara