Jag har problem med en pelletsbrännare Bequem 50D
Efter att den varit avstängd pga sotning startade jag brännaren.
Den verkar funka ok med innan acumulatortanken blivit fullt laddat fick jag larm på brännaren "Alarm temperatur elektronik". Går ej att återställa via menyn. Någon som haft liknande fel? och hur åtgärdade ni det?
knutte2
 
kulle
Kan inte så mycket om pelletsbrännare, men du kan prova och bryta strömmen helt ca 10 min.
Kanske det nollställer alarmet
Är det rengjort i brännarskålen?
 
Det är väl vad det står i displayen, elektroniken har blivit för varm.
Finns det någon kylfläkt eller har har ventilationen för elektroniken satts igen av damm?

Protte
 
Ja den har blivit för varm, men meddelandet kvarstår när den elektroniken kallnat, och går ej att resätta. Det ska finnas en termosäkring någonstans på kortet har jag nu fått veta, men nu är problemet var den finns på kortet, termosäkringar kan ju vara inbakade i nån transformator, eller se ut hur som helst.
 
Jag har nu funnit vad som orsakade nämnda larm, det var rökgastemperaturen som var för hög som utlöste larmkod "Alarm temperatur elektronik"
 
Märkligt att rökgastemperaturen blev för hög efter sotning........
En sotning ska sänka temperaturen.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.