Man kan sätta upp en kakelugn själv. Titta på min hemsida hur vi gjorde :
www.dataphone.se/~ncteknik
Valter P
ValterP@home.se
www.dataphone.se/~ncteknik
Valter P
ValterP@home.se
Jag har en Gabriel keramik Strömsrum. Monterades i höstas. Den ser ut som en gammaldags ugn men är en modern konstruktion med 10 års garanti. Kostnad totalt ca 77 000 kr inkl montage och skorsten. Verkningsgraden är 85 %. Jag lägger in fyra vedträn och lite spillvirke. Det brinner i ca 4 timmar och blir så varm att det inte går att ta på den. När man lägger in nästa brasa 12 timmar senare är den fortfarande varm. Temperaturen i vardagsrummet där den står blir ca 23 grader. Det finns dessutom en fläkt om man vill ha snabbare värme.
Är kakelugnar bättre eller jämlika med bakugnar om vi bara tänker på husvärme och hur mycket av värmen man utnyttjar? Bild: http://www.ikikivi.fi/images/press/uudet/9992.jpg
http://www.camina.se/sv/kakelugnar/kakelugnar/ Dessa kommer som ett "skal" i plåt och man fyller olivinmassan runt rökkanalerna efter att man satt den på plats. ca:2-3 tim om man blandar för hand med murvisp. Därefter sätts kaklet med siliconlim. En del av värmen fås ut i en luftspalt ovan glaset och kan förstärkas med fläkt, och resten lagras i olivinmassan. Ang bakugnar så är det lite olika. De flesta, tex tulikivis lagrar värme i hela ugnens täljstensmassa, likt den du har på bilden och fungerar minst lika bra som en kakelugn och värmelagringen når oftast ända ner mot golvet vilket inte en kakelugns gör. Hemmagjorda bakugnar har inte självklart större värmemagasin än att själva bakningen skall hållas vid stabil temperatur.
Har tidigare haft en Cronspis om man eldade hela kvällen och endast var iklädd kallingar så överlevde man kvällen utan värmeslag. men någon mätbar värme ett dygn senare är enbart reklam snack, eldade man "lagom" ungefär samma mängd ved delat på tidig morgon och kväll så var det en behaglig värme hela dygnet som då minskade VPns behov av el drift för värme något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden