12 813 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Död fågel i skorsten
Vi fick ner en fågel i skorstenen för snart kanske en månad sedan. Fågeln verkade var fast någonstans mellan kamin och övre spjället, hörde hur den krafsade därinne. Jag och sambon försökte på olika sätt att hjälpa den ut, både uppifrån och innifrån kamin. Men vi fick inte tag på fågeln och nu är den död.
Frågan är nu om jag eldar, kommer fågel att i princip försvinna av värmen? Eller måste jag på något sätt plocka ur fågeln innan jag eldar?
Tacksam för råd och tips.
Frågan är nu om jag eldar, kommer fågel att i princip försvinna av värmen? Eller måste jag på något sätt plocka ur fågeln innan jag eldar?
Tacksam för råd och tips.
Sitter den långt ner kan man ju tänka sig att det blir grillpippi som mer eller mindre går upp i rök, sitter den längre upp där det är svalare lär du bara få problem med draget om du låter den sitta kvar.
Den sitter väldigt långt ner. Vi har en täljstenskamin, bakom kaminen är det en krök sedan en lång skorsten (2-plans villa). Fågeln ligger vid kröken alltså precis i anslutning till kaminen.
Vi har haft en koltrast i kaminen en gång, men den kom alltså hela vägen ner och då var det bara att öppna luckan till kaminen och släppa ut fågeln. Antar att det är en större fågel däri nu, kanske en skata eller kaja. Men rejält med värme så borde det ändå inte bli mycket kvar tänker jag?
Vi har haft en koltrast i kaminen en gång, men den kom alltså hela vägen ner och då var det bara att öppna luckan till kaminen och släppa ut fågeln. Antar att det är en större fågel däri nu, kanske en skata eller kaja. Men rejält med värme så borde det ändå inte bli mycket kvar tänker jag?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Elda och nästa sotning kommer den ner
Klicka här för att svara