Jag och frugan har börjat kolla runt lite på att börja byta ut de gamla gjutjärnselementen från -54 :)

Vissa av dom börjar bli riktigt igensatta och det är inte så ekonomiskt längre med dessa gamla element och termostater. Dessutom har vi börjat tilläggsisolera rummen lite då de här gamla plankhusen har isolering tunnare än en tumnagel.

Men vad sjutton ska jag titta efter? Kollade lite på rinkaby rör men vet inte riktigt vad som är bra å mindre bra.

Mycket skit sitter också garanterat i de gamla vattenrören så gör man det ena bör man ju även göra det andra. Vad finns det för rekommendationer här? Vad får man bygga in, vad får man inte bygga in? Vad hade ni gjort?
 
Varför ska du byta går det inte spola ur dom och måla ?
 
Hur gör man för att effektivt spola ur dom? Hur spolar man ur själva rör-systemet?
 
Trädgårds slang brukar funka till radiatorn och brukar användas till rören också men då gäller det att man kan stänga av i olika sektioner så man får lite flöde annars lossnar inte skiten. Jag tror det mesta sitter i radiatorerna det är där flödet är lägre och skräpet faller till botten. ett filter på returen innan pannan är nog ingen dum ide så det inte sätter igen sig på nytt.
 
Bra idé. Kanske ska göra det till sommarn istället. Får ändå för mig att de gamla elementen är effektivare än nya.

Dock skulle jag behöva byta nåt rör och alla gamla vred till nya termostater istället.

Har ett rör som har börjat rosta i en böj. Hur går man tillväga där? Kapar det under böjen och hoppas man har tillräckligt kvar för en skarv innan man når golvet? Allt är ju inbyggt i väggarna, och självklart är det ett element på ovanvåningen.

Om jag tilläggsisolerar, hur gör jag med rören då dessa hamnar i den nya väggen? Kan man/får man dra ut dom ur väggen? Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
 
_coffe_ skrev:
Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
Det finns ingen standard som säger man inte får skarva rör till värmesystem dold. Så skarva på om det känns rätt för dig.
 
Hur skulle man annars gå till väga på ett lämpligt sätt?
 
_coffe_ skrev:
Bra idé. Kanske ska göra det till sommarn istället. Får ändå för mig att de gamla elementen är effektivare än nya.

Dock skulle jag behöva byta nåt rör och alla gamla vred till nya termostater istället.

Har ett rör som har börjat rosta i en böj. Hur går man tillväga där? Kapar det under böjen och hoppas man har tillräckligt kvar för en skarv innan man når golvet? Allt är ju inbyggt i väggarna, och självklart är det ett element på ovanvåningen.

Om jag tilläggsisolerar, hur gör jag med rören då dessa hamnar i den nya väggen? Kan man/får man dra ut dom ur väggen? Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
Är det gängade stål rör går det väl att gänga bort böjen och byta den men risken är ju att det är mera rost om det rostat på nått ställe i alla fall om rosten kommer inifrån.
 
Så här ser mina gamla ventiler ut, vad behöver man köpa för att få till nya, riktiga termostater?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.