Jag och frugan har börjat kolla runt lite på att börja byta ut de gamla gjutjärnselementen från -54
Vissa av dom börjar bli riktigt igensatta och det är inte så ekonomiskt längre med dessa gamla element och termostater. Dessutom har vi börjat tilläggsisolera rummen lite då de här gamla plankhusen har isolering tunnare än en tumnagel.
Men vad sjutton ska jag titta efter? Kollade lite på rinkaby rör men vet inte riktigt vad som är bra å mindre bra.
Mycket skit sitter också garanterat i de gamla vattenrören så gör man det ena bör man ju även göra det andra. Vad finns det för rekommendationer här? Vad får man bygga in, vad får man inte bygga in? Vad hade ni gjort?
Vissa av dom börjar bli riktigt igensatta och det är inte så ekonomiskt längre med dessa gamla element och termostater. Dessutom har vi börjat tilläggsisolera rummen lite då de här gamla plankhusen har isolering tunnare än en tumnagel.
Men vad sjutton ska jag titta efter? Kollade lite på rinkaby rör men vet inte riktigt vad som är bra å mindre bra.
Mycket skit sitter också garanterat i de gamla vattenrören så gör man det ena bör man ju även göra det andra. Vad finns det för rekommendationer här? Vad får man bygga in, vad får man inte bygga in? Vad hade ni gjort?
Trädgårds slang brukar funka till radiatorn och brukar användas till rören också men då gäller det att man kan stänga av i olika sektioner så man får lite flöde annars lossnar inte skiten. Jag tror det mesta sitter i radiatorerna det är där flödet är lägre och skräpet faller till botten. ett filter på returen innan pannan är nog ingen dum ide så det inte sätter igen sig på nytt.
Bra idé. Kanske ska göra det till sommarn istället. Får ändå för mig att de gamla elementen är effektivare än nya.
Dock skulle jag behöva byta nåt rör och alla gamla vred till nya termostater istället.
Har ett rör som har börjat rosta i en böj. Hur går man tillväga där? Kapar det under böjen och hoppas man har tillräckligt kvar för en skarv innan man når golvet? Allt är ju inbyggt i väggarna, och självklart är det ett element på ovanvåningen.
Om jag tilläggsisolerar, hur gör jag med rören då dessa hamnar i den nya väggen? Kan man/får man dra ut dom ur väggen? Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
Dock skulle jag behöva byta nåt rör och alla gamla vred till nya termostater istället.
Har ett rör som har börjat rosta i en böj. Hur går man tillväga där? Kapar det under böjen och hoppas man har tillräckligt kvar för en skarv innan man når golvet? Allt är ju inbyggt i väggarna, och självklart är det ett element på ovanvåningen.
Om jag tilläggsisolerar, hur gör jag med rören då dessa hamnar i den nya väggen? Kan man/får man dra ut dom ur väggen? Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
Är det gängade stål rör går det väl att gänga bort böjen och byta den men risken är ju att det är mera rost om det rostat på nått ställe i alla fall om rosten kommer inifrån._coffe_ skrev:Bra idé. Kanske ska göra det till sommarn istället. Får ändå för mig att de gamla elementen är effektivare än nya.
Dock skulle jag behöva byta nåt rör och alla gamla vred till nya termostater istället.
Har ett rör som har börjat rosta i en böj. Hur går man tillväga där? Kapar det under böjen och hoppas man har tillräckligt kvar för en skarv innan man når golvet? Allt är ju inbyggt i väggarna, och självklart är det ett element på ovanvåningen.
Om jag tilläggsisolerar, hur gör jag med rören då dessa hamnar i den nya väggen? Kan man/får man dra ut dom ur väggen? Antar att det är lite som vanligt att man numera inte får bygga in skarvar?
Klicka här för att svara
