Jag har en VVC installerad men vill inte att den ska gå hela tiden då det bara är att kasta pengar i sjön. Jag tänkte sätta in en timer på el-uttaget för att kontrollera när den går men blir inte klok på vad jag ska välja.

Det finns två scenario som jag funderar på:

1. Låta VVC köra i 1minut, avstängd i 20 minuter, köra i en minut, avstängd i 20 osv osv (typ alla dagar i veckan). Kanske dra ner den på nätterna beroende på vad timer klarar.

2. Låta VVC köra på morgon och kväll (typ när man oftast vill använda vatten i kök och toaletter). Denna borde hanteras av de flesta digitala timers med 16 kopplingsprogram (2/dag typ).

Ser dock att alternativ 1 som bäst då vattnet alltid blir varmt då men jag är osäker på vad för timer jag behöver.

Någon som har input?

Om du kör enligt alternativ 1 kommer du inte spara några pengar alls. Det "dyra" med vvc är ju att man hela tiden kyler av varmvatten så att pannan/pumpen måste jobba mer för att värma upp vattnet igen. Om du regelbundet cirkulerar fram varmvatten så innebär ju det att du hela tiden även för in kallvatten i pannan igen vilket skapar kostnaderna. Det enda sätet att verkligen minska kostnaden är att låta pannan vila så mycket som möjligt och därför endast cirkulera fram varmvatten när det behövs.

Vi har också vvc och vi har valt att låta den snurra mellan kl 16 och 22 på vardagar samt kl 7-22 på helger. Vi använder då en helt vanlig timer från CO.

Det beror på ditt komfortbehov samt vad du är beredd att betala i uppvärmningskostnad.
Alt 1: Du får i princip ut ljummet vatten tills det nya varma vattnet från beredaren kommer fram. Är du nöjd med ljummet vatten? Om ja, kör på. Om nej så kan du lika gärna stänga av VVC helt för du måste ändå vänta samma tid.
Alt 2: Du reducerar kostnaderna orsakad av VVC proportionellt med andel tid som den är avstängd, och ger samtidigt önskad komfort då det behövs.

Jo du har nog en poäng där. Att köra alt 1. blir ju egentligen att själv försöka reglera något som pannan/pumpen redan reglerar. Blir att jag kör på Alt 2.

Tack för input.

Om du har en central punkt i huset som man passerar när man ska till kök eller badrum så hade väl en rörelsevakt som startar pumpen så lång tid som du behöver för att få fram vv varit en bra ide.
Perioder då det är mycket rörelse i huset så kommer den givetvis att gå mycket, men när det är lugnt och när ni inte är hemma så går den inte alls.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.