2 199 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
El golvvärme T2 quicknet i hallen.
En snabb fråga om någon känner sig kunnig att svara.
Håller på att renovera hela entreplan och har köt mig ett 10m2 T2 quicknet ( http://www.bauhaus.se/t2-quicknet-10-0-m.html ) som ska läggas i hallen.
Idag sitter det ett element väldigt dumt till precis innanför dörren och funderar på om man kan slänga bort detta och bara köra med elgolvvärmen?
Har så i badrummet på övervåningen och det funkar ju kanon. Elementet som sitter idag är från 1935 vattenburet och drivs med fjärrvärme som kostar satan på vintern så någon större skillnad i förbrukning lär det inte bli. Så till frågan funkar dessa el slingor att använda som värme källa?
/micke
Håller på att renovera hela entreplan och har köt mig ett 10m2 T2 quicknet ( http://www.bauhaus.se/t2-quicknet-10-0-m.html ) som ska läggas i hallen.
Idag sitter det ett element väldigt dumt till precis innanför dörren och funderar på om man kan slänga bort detta och bara köra med elgolvvärmen?
Har så i badrummet på övervåningen och det funkar ju kanon. Elementet som sitter idag är från 1935 vattenburet och drivs med fjärrvärme som kostar satan på vintern så någon större skillnad i förbrukning lär det inte bli. Så till frågan funkar dessa el slingor att använda som värme källa?
/micke
Det hänger ju på radiatorns effekt i förhållande till den tilltänkta golvvärmens, med inflytande av bl.a. isoleringsgrad och krav på radiatorns framledningstemperatur..
Jag hade aldrig ersatt en radiator på det sätt du beskriver, utan låtit de båda komplettera varandra.
Effekten lär spontant behövas i ett hus från 1935 när termometern kryper neråt.
Jag hade aldrig ersatt en radiator på det sätt du beskriver, utan låtit de båda komplettera varandra.
Effekten lär spontant behövas i ett hus från 1935 när termometern kryper neråt.
Den som ska in är 90w/ m2. Effekten i det lilla elementet vet jag ej. Men huset har efter 1935 både fått 3-glas fönster och 700mm tilläggsisolering. I många nya hus har dem ju detta som värmekälla. Kan tilläggas att det är källare under. Har även installerat 12mm LK vattenburen golvvärme i resterande entréplan dock ej i entrén. Ska bara vara på under höst vinter och vår.GoForIt skrev:Det hänger ju på radiatorns effekt i förhållande till den tilltänkta golvvärmens, med inflytande av bl.a. isoleringsgrad och krav på radiatorns framledningstemperatur..
Jag hade aldrig ersatt en radiator på det sätt du beskriver, utan låtit de båda komplettera varandra.
Effekten lär spontant behövas i ett hus från 1935 när termometern kryper neråt.
Kommer installeras på golvgips, under det är det 30mm plank golv och under det är det ca 40cm kutterspån så isoleringen lär det inte vara fel på. Tänker bara så man kan hålla ca 20 grader med denna.
Klicka här för att svara