Jahopp, -10 grader idag och så dör värmen.

Började med att en huvudsäkring gick idag, inte helt säker på vad som fick den att gå men vår torktumlare som betedde sig lite underligt känns som en trolig orsak.

Hur som helst bytte huvudsäkring, och allt fungerar igen, eller ja nästan. Värmen är ju död.
Byter då även de andra två huvudsäkringarna trots att inget tyder på att dom är trasiga men samma fel kvarstår.

Vet egentligen ganska lite om min uppvärmning, tänkt att ersätta den med något modernare framöver vilket nu kanske bli lite tidigare.

Såhär min panel ut som styr värmen, den ska lysa lite dioder på i vanliga fall, nu är allt dött och även uret på den står stilla. Har kontrollerat så gott jag kan och verkar som det finns ström fram till den. Det sitter även två glassäkringar på denna panel, en märkt 220V och en märkt 24V. Dessa verkar hela bägge två.

qgoMH7W.jpg
Detta driver då "elpatroner" som värmer ingående luft och sedan har jag värmeväxlare(FTX kanske det heter?) på det.

Finns det någon vänlig skäl som har lite felsökningstips att bidra med? Jag är inte direkt händig när det kommer till el men är inte helt tappat heller, åtminstone vet jag när jag inte borde pilla med saker :) Förstår att detta är väldigt knapphändig information men kanske finns det någon geni som trots detta kan hjälpa mig.

Efter en massa googlande hittade jag att det finns en överhettningsåteställningknapp.

Troligen hade väl fläktarna dött med säkringen och det blivit för varmt, nu går allt igen!

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.