Jag har en vattentank som jag ska cirkulera vattnet i för att uppnå en jämnare temperatur.
Tänker alltså pumpa vatten ifrån botten till toppen eller tvärt om gör att få cirkulation.
Tanken är på 14m³ så skillnaden mellan botten och topp blir ganska stor utan cirkulation.
Min fråga är vilket håll är bäst?
Pumpen sitter utanför.
Att pumpa vatten ifrån toppen till botten.
Att pumpa vatten ifrån botten till toppen.
Tänker alltså pumpa vatten ifrån botten till toppen eller tvärt om gör att få cirkulation.
Tanken är på 14m³ så skillnaden mellan botten och topp blir ganska stor utan cirkulation.
Min fråga är vilket håll är bäst?
Pumpen sitter utanför.
Att pumpa vatten ifrån toppen till botten.
Att pumpa vatten ifrån botten till toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
topp till botten
jag har egentligen ingen aning...
svarade för att få igång debatten, jag hade gjort så iaf just med det antagandet om att värmen stiger
svarade för att få igång debatten, jag hade gjort så iaf just med det antagandet om att värmen stiger
Okej jag uppskattar ett svar men jag är inte ute efter en debatt.camaro1969 skrev:
Denna fråga har ju ett givet svar om man kan sånt här.
Så jag vill gärna ha in svar ifrån de som verkligen kan sånt här.
Men tack iaf
Är lite fundersam på varför du vill ha samma temperatur i hela tanken. Är det inte en accumulatortank för värmelagring? I stora tankar ( för värmelagring) vill man väl att vattnet ska skikta sig och att man tar ut på ett lämpligt (högt) ställe. Det blir ju minst förluster på det sättet.
Det är inte en ackumulatortank utan vattnet används till en industri där man behöver större delen av volymen på ganska kort tid och vill då inte ha stor skillnad i vattnet som kommer.HasseTeknik skrev:
tror inte det spelar så stor roll, ta det håll så cirkpumpen får mest behaglig temperatur att jobba med, så den håller längst 
Vad är det för temperaturskillnader i tanken?
Är tanken ouppvärmd/rumstempererad eller blir det stora temperaturskillnader i samband med att vattnet används i industrin.
Alltså kommer det tillbaka smällhett eller iskallt vatten?
Vill du blanda i tanken för att få jämnare temperatur så kan ju jag tycka att det är smart att leda in varmt i botten. Om det nu är varmt vatten som kommer tillbaka. Kommer det kallvatten tillbaka så är det smart att leda in det i toppen. Typ. Men det har du nog redan förstått och gör på det viset.
Fast vattnet kanske aldrig ens kommer tillbaka till tanken när det varit i processen?
Ska du använda pump på utsidan så tror jag blandningsresultatet blir lika oavsett om du kör pumpen åt ena eller andra hållet. Bäst "blandningseffekt" får du om du har en liten smal anslutning där vattnet sprutas in (liten anslutning på inflödet=högre hastighet= "sätter fart" på blanderiet) Har du stor anslutning på inflödet så blir det lugnare och omröringen mindre, vilket är dåligt i ditt fall. Har du storleksskillnad på anslutningarna där du tänkt sätta pumpen? Välj i så fall den minsta till inflödet.
En omrörare som tidigare föreslog kanske är smartare (men krångligare?)
Vad används vattnet till? (nyfiken)
Är tanken ouppvärmd/rumstempererad eller blir det stora temperaturskillnader i samband med att vattnet används i industrin.
Alltså kommer det tillbaka smällhett eller iskallt vatten?
Vill du blanda i tanken för att få jämnare temperatur så kan ju jag tycka att det är smart att leda in varmt i botten. Om det nu är varmt vatten som kommer tillbaka. Kommer det kallvatten tillbaka så är det smart att leda in det i toppen. Typ. Men det har du nog redan förstått och gör på det viset.
Fast vattnet kanske aldrig ens kommer tillbaka till tanken när det varit i processen?
Ska du använda pump på utsidan så tror jag blandningsresultatet blir lika oavsett om du kör pumpen åt ena eller andra hållet. Bäst "blandningseffekt" får du om du har en liten smal anslutning där vattnet sprutas in (liten anslutning på inflödet=högre hastighet= "sätter fart" på blanderiet) Har du stor anslutning på inflödet så blir det lugnare och omröringen mindre, vilket är dåligt i ditt fall. Har du storleksskillnad på anslutningarna där du tänkt sätta pumpen? Välj i så fall den minsta till inflödet.
En omrörare som tidigare föreslog kanske är smartare (men krångligare?)
Vad används vattnet till? (nyfiken)
Redigerat:
Klicka här för att svara