Hej,

Vi har precis köpt ett nytt hus där vi planerar att byta ut direktverkande el på undervåningen till ett vattenburet värmegolv och sen behålla den direktverkande elen på ovanvåningen. I förlängningen förmodligen sätta in en luft/luft-pump på övervåningen också.

Värmegolvet på undervåningen är ca. 100 m2, och min fråga är hur jag på bästa sätt tänker kring att driva detta? Kommer köpa ny varmvattenberedare och har funderat på en Nibe Compact 300. Frågan är dock om den klarar att driva allt detta tillsammans med varmvatten till en familjs (4 personer) behov kring dusch osv. Eller ska jag dimensionera lösningen på annat sätt?

Stort tack på förhand.

Du kan inte driva ett golvvärmesystem med en varmvattenberedare. Dessutom är det ju isåfall fotfarande i praktiken direktverkande el du värmer med, vilket gör det till en väldigt dyr lösning. Någon form av värmepump behöver du ha om du ska få någon ekonomi i det.

Vi har satt in elgolvvärme i badrummet i samband med renovering, annars har vi luftvärmepump över dörren och elektriska element i sovrummen, som används vid behov. Det var för vårt sovrums del ungefär en vecka förra året.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Känns som att en luft/vatten-värmepump är den billigaste lösningen. Annars är ju Bergvärme trevligt när elräkningen kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.