Har ett gammalt hus med väldigt gammal vedpanna.
Skulle helst slippa hålla på med ved.

Jag är väldigt dåligt insatt i olika alternativ.
Vill ha något som är så billigt som möjligt att byta till men det ska samtidigt inte bli för dyrt i månaden. Det är väl sånt alla vill hehe.

Tips? Kostnader?

Beror lite på hur långt norrut du bor men luftvattenvärmepumpar kostar mindre än bergvärme att installera (fast man sparar lite mer per månad med bergvärme).

Nallis skrev:
Har ett gammalt hus med väldigt gammal vedpanna.
Skulle helst slippa hålla på med ved.

Jag är väldigt dåligt insatt i olika alternativ.
Vill ha något som är så billigt som möjligt att byta till men det ska samtidigt inte bli för dyrt i månaden. Det är väl sånt alla vill hehe.

Tips? Kostnader?
Antar att du har vattenburen värme.
Då är nog bergvärme eller jordvärme de bästa lösningarna.
Kostar ca 150k gissar jag på.
Alternativt luft/vatten värmepump. Mycket billigare gissar på ca 80 k men detta är inte lika effektivt och man får en utomhusdel som låter lite.

Bor i södra Sverige. Ja det stämmer har vattenburen nu för eldar med ved.

Tyvärr är det så att om man vill ha ett kvalitetssystem ( lång hållbarhet,bra verkningsgrad) så kostar det.

Du beskriver inte hur din fastighet ser ut;

Nära till berg ? Välj en bergvärmepump
Stor tomt med morän, sand eller grus? Välj ytjordvärmepump
Liten tomt välj någon typ av luftvärmepump.

Jag skulle i första hand valt ytjordvärmepump
I andra hand bergvärmepump
och i sista hand luftvärmepump pga tveksam hållbarhet och mindre verkningsgrad än övriga ovan.
Om man ser till försäkringsbolagens skaderapporter så har väl fortfarande luftvärmepumpar överlägset högst skadefrekvens.?

Tycker det var lama tips. En luftvärmepump kan väl inte driva ett vattenburet system?
Ingen frågar huruvida det vattenburna systemet är av hög- eller lågtemperaturtyp.
Är det acktank till vedpannan?

Sätta in större element för att klara en värmepump brukar inte bli snyggt om man inte drar om rörsystemet.

Jag hjälpte en familj med att frakta acktank och vedpanna till skrothandlare och inhandla en modern lättskött Biomatic 20 pelletspanna för 11000.. Installerat och klart med hjälp av goda vänner har hela systemet inte kostat mer än en luftvärmepump. Pannan var 7 år gammal men såldes billigt pga utflyttade stockholmare som skulle ha bergvärme av statusskäl.
De vanliga extraåtgärder som tillkommer vid installation av värmepump bortfaller. Dvs. mekanisk ventilation som ersättning för självdragscentilationen genom skorstenen och fler eller större värmeelement.

Bor i södra Sverige. Ja det stämmer har vattenburen nu för eldar med ved.
I Skåne är det svårt, tror jag, att räkna hem kostnaden för bergvärme. Runt Malmö-området ligger årsmedeltemperaturen på ca 9 grader celcius vilket ger bra förutsättningar för luft/vatten. När jag tog in offerter så låg bergvärme ca ~30-40 tusen högre än LVVP och då blir ju också återbetalningstiden där efter.
Nackdelen med LVVp är ju utedelen vilket väsnas lite. Själv störs jag inte direkt. På sommaren när man är ute så går pumpen endast när varmvatten behöver värmas och på vintern när pumpen går oftare/hela tiden så är man ju också inomhus betydligt mer.

Allting söder om Sundsvall är ju södra Sverige, kanske lättare att ge rätt råd om man vet vilket län det handlar om?

Borttaget Fel tråd :o

Redigerat:
johanpelle skrev:
Ingen frågar huruvida det vattenburna systemet är av hög- eller lågtemperaturtyp.
Är det acktank till vedpannan?

I och med att det är vedeldat så kan man med fog gissa på att det är ett äldre system och därmed ett högtemp system.
Lågtemp system kom väl först när golvvärmen introducerades?

jel skrev:
I Skåne är det svårt, tror jag, att räkna hem kostnaden för bergvärme. Runt Malmö-området ligger årsmedeltemperaturen på ca 9 grader celcius vilket ger bra förutsättningar för luft/vatten. När jag tog in offerter så låg bergvärme ca ~30-40 tusen högre än LVVP och då blir ju också återbetalningstiden där efter.
Nackdelen med LVVp är ju utedelen vilket väsnas lite. Själv störs jag inte direkt. På sommaren när man är ute så går pumpen endast när varmvatten behöver värmas och på vintern när pumpen går oftare/hela tiden så är man ju också inomhus betydligt mer.
Har du tillhörande tomt på ca 800-1000 m2 och bor i Skåne så tycker jag att du ska satsa på ytjordvärme. Har du mekanisk frånluft i ditt hus så ska du i tillägg satsa på (ca +15.000) på ett återvinningsaggregat typ Nibe:s FLM eller motsvarande.

Satsuki
tompaah7503 skrev:
Allting söder om Sundsvall är ju södra Sverige, kanske lättare att ge rätt råd om man vet vilket län det handlar om?
Och allt norr om Hallandsåsen är norrland ;)

Skämt åsido, stor skillnad mellan Småländska höglandet och Halland, så en län eller del av län är av avgörande betydelse.... Och vad är ett gammal hus? Byggt på 60, 40 eller 10-talet?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jordvärme går ju även att komma ner en del i pris på om man delar på entreprenadenoch eller gör en del själv såsom att låna en grävmaskin och gräva ner 500m slang på en åker/gärde om man har något sådant i närheten?

Själv så köpte jag en lätt begagnad (2år) jord/bergvärmepump på blocket för 20000:- tog in en maskin som plöjde ner 500m slang för knappt 20000:- samt 10000:- för inkoppling av pumpen i pannrummet altså totalt endast ca 50000:-

jel skrev:
Det är inte bara eventuellt väsen som är problemet. Utedelen är per definition mer utsatt för väder och vind samt avfrostningsproblem.

Detta slipper du om du använder berg- eller ytjordvärme.

roland53 skrev:
Det är inte bara eventuellt väsen som är problemet. Utedelen är per definition mer utsatt för väder och vind samt avfrostningsproblem.

Detta slipper du om du använder berg- eller ytjordvärme.
Så är det ju. Avfrostning kan vara ett problem absolut. Speciellt runt när tempen är runt 0'an. Bor själv nära kusten i Skåne så när tempen är runt 0 och man knappt ser 10 framför sig pga dimma så får pumpen avfrosta rätt ofta. Om väder och vind påverkar livslängden på utedelen markant låter jag vara osagt. Man får väl göra en bedömning om det är värt de extra 1000-lapparna det kostar med ytjord eller bergvärme. Ytjord har ju också en del nackdelar, och bergvärme är ju inte tillgängligt för alla... en granne kör grundvattenvärmepump och det hade klart varit mycket intressant om det inte hade varit för firman som offererade inte kunde garantera borrhålen och behövde de borra fler så kostade det också därefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.