Hej,

Vi har problem med ett badrum där vi har elektrisk golvvärme men ingen golvgivare. Badrummet är gjort 1996 och vi gissar på att detta missades när det byggdes.

Vårt problem är att vi inte få någon stabilitet med rumsgivaren, värmen är antingen alltid av eller alltid på. Att tillägga är att rummet jämte nästan alltid är 26 grader och därmed värmer upp badrummet på ett sätt som gör att rumreglering inte funkar.

Finns det något smart sätt att lösa detta utan att riva upp badrummet?
* Finns givare med trådlös golvgivare?
* Dra golvgivare på utsidan? Finns det några termostater som funkar bättre än andra?
* Andra förslag?

Tack på förhand!

att reglera golvvärme med rumsgivare endast kan vara lite besvärligt men jag tycker ändå att ni borde kunna få det att fungera hyfsat. Kanske kan ni flytta på termostaten så den inte påverkas av värmen i rummet intill.
Jag känner inte till någon termostat med trådlös givare även om idén är bra.

Kan också hända att det är termostaten som inte fungerar. Har regleringen aldrig fungerat under de senaste 20 åren?

Luften i ett badrum håller oftast ungefär samma temp som övriga rum på våningen. Du har (förhoppningsvis) frånluft i badrummet, som suger in luft från resten av våningen. Så i princip behöver man inte ha uppvärmning i ett badrum.

Det gör i sin tur att om man bara reglerar på rumstemp, så kommer värmen antingen att aldrig gå igång, eller alltid vara på. För golvet kan vara varmt utan att värma upp rummet, om luften i rummet hela tiden byts ut via ventilationen.

Jag skulle testa med att tejpa en golvgigivare ovanpå golvet, ev. ingjuten i en kaka med gips eller liknande som simulerar lite material uppåt. Dra sedan tråden lite lagom slarvigt utanpå väggen upp till termostaten, utan åverkan på rummet. OM det visar sig fungera, så kan man sedan fräsa in en golvgivare i en klinkerplatta, försiktigt så man inte skadar tätskiktet under plattan. Försök hitta någonstans där det blir lagom osynligt, men gärna en bit ut på golvet. Fräs ett spår för kabeln till väggen. Och dra kabeln i rummet på andra sidan väggen till termostaten, alternativt öppna den väggen, och ta smällen med omtapetsering/målning av det rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.