9 451 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Sant eller fel om cirkulationspumpen
Sida 1 av 3
Har alltid hört att man inte ska stänga av cirkulationspumpen på värmepannan på sommaren för den kan då vara svår att få igång då värmesäsongen börjar igen.
Jag har alltid stängt cirkulationspumpen efter eldningssäsongen och det har aldrig varit några problem med återstarten när eldningssäsongen börjat igen. Är det en "skröna" att man aldrig ska stäng av cirkulationspumpen under eldningsuppehållet? någon som har erfarenhet av detta?
Jag har alltid stängt cirkulationspumpen efter eldningssäsongen och det har aldrig varit några problem med återstarten när eldningssäsongen börjat igen. Är det en "skröna" att man aldrig ska stäng av cirkulationspumpen under eldningsuppehållet? någon som har erfarenhet av detta?
Redigerat:
Stänger också alltid av cirkulationspumpen varje sommar eftersom den annars bidrar till övervärme i huset från densamma plus lite värmeläckage från pannan. Har aldrig varit problem att starta om igen i början av hösten. En gång havererade dock cirkulationspumpen men det var på våren. Nyare värmepumpar/pannor har en funktion som regelbundet motionerar cirkulationspumpen om den är avstängd så något ligger det väl i talesättet.
Den kan kärva fast men behöver inte göra det.
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Man behöver ju inte låta den cirkulera hela sommaren, däremot kan det vara en bra idé att köra pumpen 5 minuter, en gång i månaden under sommaren för att undvika problem med att den kärvar ihop. En rimlig och inte alls tidskrävande arbetsinsats för att undvika problem till hösten 
"Eldningssäsong" Vad är det för något?
Det kan vara +6 grader och snålblåst på midsommarafton, eller +20 i oktober. Ett bra värmesystem som har inom- och utomhusgivare och är väl intrimmat håller skön komfort 365 dagar om året.
På frågan om cirkulationspumpar kan kärva så är svaret ja, dom kan kärva fast. Tyvärr är ju dom flesta motorer dessutom enfas nuförtiden med sämre startmoment än gamla trefas dito (det fanns en anledning).
Brukar finnas möjlighet att genom ett spår i axeln eller liknande hjälpa den igång i så fall.
Det kan vara +6 grader och snålblåst på midsommarafton, eller +20 i oktober. Ett bra värmesystem som har inom- och utomhusgivare och är väl intrimmat håller skön komfort 365 dagar om året.
På frågan om cirkulationspumpar kan kärva så är svaret ja, dom kan kärva fast. Tyvärr är ju dom flesta motorer dessutom enfas nuförtiden med sämre startmoment än gamla trefas dito (det fanns en anledning).
Brukar finnas möjlighet att genom ett spår i axeln eller liknande hjälpa den igång i så fall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag stängde av en sommar och mycket riktigt så fastnade pumpen så det blev en ny.
Protte
Protte
Mycket som ska motioneras. Tur att det kan ske automatiskt i en del fall. Annars har vi ju allt från Ballofixer till jordfelsbrytare också. Inte lätt för nya husägare att känna till allt som kan kärva ihop 
Ja det verkar som det är sannolikt att det ligger något i rådet att man inte ska stänga av cirkulationspumpen då det inte är eldningssäsong. Jag har väl haft tur att jag inte drabbats av haveri av cirkulationspumpen under de 15 år som jag stängt av den på sommaren.
En modern cp drar ju väldigt lite el så besparingen genom att stänga av den blir ju liten. En cp bör ju även slitas av antalet timmar den går och stänger man av den så blir det mindre timmar men risken att den fastnar men det brukar ju gå att hjälpa igång den med en mejsel.