9 454 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Sant eller fel om cirkulationspumpen
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vår pump är ställbar mellan 25,35,45w, den känns väldigt stor eller omodern för att vara ny..
Det är nog inget anmärkningsvärt med den pumpen lite åt större hållet men beroende på hur GV är dimensionerad ligger åtminstone lägsta läget vettigt till. GV ska ha ganska högt flöde pga de låga temperaturnivåerna så rörtryckfallen i slingorna gör sitt där.
Jag betalade 25kr för ett relä så att cirkulationspumpen till min golvvärme stannar helt när ingen av de sju slingorna är aktiva.
Huvudpumpen stannar så fort ingen värme behövs nånstans, och den motioneras sedan 1 minut per dygn automatiskt.
Med två "gammaldags" pumpar som drar 55w ihop är det onödigt att slösa några hundralappar per år.
Nu har jag iofs bytt båda till nya av senaste sort, men ser ändå ingen anledning att de skall stå och gå helt i onödan även om de numer drar 10w tillsammans på låg fart. Det är inte ett vettigt sätt att styra systemet.
Alla nya lite mer high-tech (energisnåla tryckstyrda) pumpar har ju också inbyggd startfunktion med förhöjt moment och/eller vibration ifall det skulle behövas.
Huvudpumpen stannar så fort ingen värme behövs nånstans, och den motioneras sedan 1 minut per dygn automatiskt.
Med två "gammaldags" pumpar som drar 55w ihop är det onödigt att slösa några hundralappar per år.
Nu har jag iofs bytt båda till nya av senaste sort, men ser ändå ingen anledning att de skall stå och gå helt i onödan även om de numer drar 10w tillsammans på låg fart. Det är inte ett vettigt sätt att styra systemet.
Alla nya lite mer high-tech (energisnåla tryckstyrda) pumpar har ju också inbyggd startfunktion med förhöjt moment och/eller vibration ifall det skulle behövas.
Klicka här för att svara