Tjo!
Har ett rätt så stort hus där uppvärmningen sker med bergvärme.
Dock tycker jag att elräkningen är väldigt hög, är det värt att stöd elda typ två gånger om dagen i pannan som även finns för att få ned kostnaden lite?
Har som sagt ingen acc tank men iom att huset är så stort och många stora element, samt mycket vattenburen golvvärme så kanske det fungerar lite som en tank ändå?
Har ett rätt så stort hus där uppvärmningen sker med bergvärme.
Dock tycker jag att elräkningen är väldigt hög, är det värt att stöd elda typ två gånger om dagen i pannan som även finns för att få ned kostnaden lite?
Har som sagt ingen acc tank men iom att huset är så stort och många stora element, samt mycket vattenburen golvvärme så kanske det fungerar lite som en tank ändå?
Risken om man eldar i ett system utan någon ackumulatortank är väl att det dels blir för varmt för att värmepumpen ska fungera effektivt och dels blir för varmt i golvvärmen, mer än vad golven tål? Skulle börja med att trimma in bergvärmen så bra som möjligt. Kanske blir det värmeförluster i vedpannan om den ingår i systemet men bara bergvärmen arbetar? I så fall ändra rördragningen och ventiler.
Helt novis i detta så vet inte hur det påvverkar övriga system om man eldar, tror det är väldigt liten del som blir förlust är väl bara två rör som går ned i pannan, tror tom att den kranen är avstängd.
Känns konstigt bara att ha en ny panna som står utan att använda den.
Känns konstigt bara att ha en ny panna som står utan att använda den.
Är det en ny vedpanna? Samkörning av värmepump och vedpanna är en ganska komplex sak. Finns kanske en del trådar att söka på här på forumet, annars finns det också en hel del expertis på www.varmepumpsforum.com. Man skulle också behöva veta hur stort hus?, antal plan?, byggår?, hur hög elförbrukning?, nuvarande modell av bergvärmepump och effekt på denna?, årtal?, hur djupt är borrhålet? etc. Då blir det lättare att föreslå förbättringar. En annan relativt billig lösning kan vara att komplettera med en effektiv luftluftvärmepump som sätts upp där värmen kan spridas på att lämpligt sätt om planlösningen är någorlunda öppen.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Vad är det för vedpanna? Om det är en bra modell kan det var värt att gå vidare. I vilket fall så kan du nog se över vad som kunde fungera bättre i bvp-anläggning om du ger byggahusarna lite mer info. Kanske är det så att effektgaranten, elpatronen, slår till för ofta i ditt system?
Det är alls inte omöjligt, men lite pilligt, att samköra ved och bergvärme, ackumulatortank gör eldandet mycket enklare och är en förutsättning för de flesta förhållanden: en modern vedpanna av vettig modell ger minst 10 gånger den effekt som krävs för att värma en vanlig villa såhär i oktober. Golvvärmen buffar en hel del: om ditt hus är stort och din panna inte ger så mycket effekt kan det gå men håll reda på vad du gör (så du inte fördärvar bvp eller nåt). Innan jag installerade ackumulatortank eldade jag med förugn. Den gav fulladdad ca 12 kW (= lågt för en vedpanna) under ett antal timmar, vilket gick bra i smällkalla vintern men blev för kraftigt andra årstider, så det var ett pill att anpassa eldandet efter yttertemp.
Vedpanna och golvvärme går bra, under förutsättning att det finns ett centralt system för temperaturreglering eller en eller flera separata shuntar till golvvärmen (uponor push är en vanlig modell) som ser till att värmevattnet till golvvärmen inte blir för hett. I de flesta standardmässiga "moderna" bvp-installationer sköter väl bvpn rubbet: användarvänligt men inte så flexibelt eller mekarvänligt.
Så om förutsättningarna finns och du vill elda, fundera på om, var och hur mycket ackumulatorvolym du har möjlighet att sätta in. Troligen blir den investeringen (egen tid och engagemang och/eller pengar) mindre än eller lika med en luft/luftvärmepump. Llvp kommer heller inte att hjälpa dig när du behöver den som bäst.
Det är alls inte omöjligt, men lite pilligt, att samköra ved och bergvärme, ackumulatortank gör eldandet mycket enklare och är en förutsättning för de flesta förhållanden: en modern vedpanna av vettig modell ger minst 10 gånger den effekt som krävs för att värma en vanlig villa såhär i oktober. Golvvärmen buffar en hel del: om ditt hus är stort och din panna inte ger så mycket effekt kan det gå men håll reda på vad du gör (så du inte fördärvar bvp eller nåt). Innan jag installerade ackumulatortank eldade jag med förugn. Den gav fulladdad ca 12 kW (= lågt för en vedpanna) under ett antal timmar, vilket gick bra i smällkalla vintern men blev för kraftigt andra årstider, så det var ett pill att anpassa eldandet efter yttertemp.
Vedpanna och golvvärme går bra, under förutsättning att det finns ett centralt system för temperaturreglering eller en eller flera separata shuntar till golvvärmen (uponor push är en vanlig modell) som ser till att värmevattnet till golvvärmen inte blir för hett. I de flesta standardmässiga "moderna" bvp-installationer sköter väl bvpn rubbet: användarvänligt men inte så flexibelt eller mekarvänligt.
Så om förutsättningarna finns och du vill elda, fundera på om, var och hur mycket ackumulatorvolym du har möjlighet att sätta in. Troligen blir den investeringen (egen tid och engagemang och/eller pengar) mindre än eller lika med en luft/luftvärmepump. Llvp kommer heller inte att hjälpa dig när du behöver den som bäst.
Det går åt en del ström.
Huset är på 285 kvm och en gäststuga på ca 35 kvm där är det direkt el som står på ca 15 grader på vintern och höjs när det är gäster, där kanske det vore bättre med luftvärme pump i längden.
Men iom att jag har denna pannan som bara står så tänkte jag att det kanske är lika bra att använda den!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
robban22 skrev:
Din elräkning kanske är hög, men din förbrukning är det inte vågar jag påstå!robban22 skrev:
Vad betalar du per kWh?
Är vedpannan inkopplad så lär vattnet som kommer ur den vara för varmt för golvslangar mm. om du inte har den kopplad mot en acktank (gissar jag på)
Tycker din förbrukning sommartid är onormalt hög så med det i hand är det nog inte så hög förbrukning vintertid med hänsyn till den stora arean.
Jag har väl liknande situation och brukar damma av nån stödbrasa i kaminen då och då, men tycker inte det märks så mycket på el-förbrukningen. Har golvärme inne i golvspackel med klinkers i en rätt stor del och det tar rätt lång tid för den att bli varm efter man eldat. Rumsgivaren till bergvärmen stryper rätt snabbt när man eldar i kaminen. Då stryps ju även värmen i källaren så det blir kyligt där och det tar lång tid innan tempen återgått där med hjälp av bergvärmen. När det är riktigt kallt brukar jag därför oftast göra brasa både i markplanet och gillestugan.
Som mest har jag för mig jag lyckades komma ner c 200kWh en kall månad 2009 när jag var föräldraledig och eldade en hel del, så det finns inte så mycket att tjäna även om jag fixar den mesta veden själv. Eldar framförallt när det blir tvära kast i utetempen mellan dag och natt höst/vår, sen en del på helger.
Jag har väl liknande situation och brukar damma av nån stödbrasa i kaminen då och då, men tycker inte det märks så mycket på el-förbrukningen. Har golvärme inne i golvspackel med klinkers i en rätt stor del och det tar rätt lång tid för den att bli varm efter man eldat. Rumsgivaren till bergvärmen stryper rätt snabbt när man eldar i kaminen. Då stryps ju även värmen i källaren så det blir kyligt där och det tar lång tid innan tempen återgått där med hjälp av bergvärmen. När det är riktigt kallt brukar jag därför oftast göra brasa både i markplanet och gillestugan.
Som mest har jag för mig jag lyckades komma ner c 200kWh en kall månad 2009 när jag var föräldraledig och eldade en hel del, så det finns inte så mycket att tjäna även om jag fixar den mesta veden själv. Eldar framförallt när det blir tvära kast i utetempen mellan dag och natt höst/vår, sen en del på helger.
Klicka här för att svara