Hej,
Vi har vattenburen golvvärme i en del avvårt hus (nyss flyttat in) och nu när det är dags för lite värme så får jag inte igång den. Kontrollenheterna är från Wirsbo och det händer ingen trots att jag drar upp dem till max. De är kopplade med ledningar vilket jag såg när jag plockade ner dem från väggarna när vi målade om. Jag var noggrann med att sätta tillbaka rattarna i samma läge. Det finns några reglage i vattenkopplingsskåpet, jag slog på en strömbrytare som jag tror hör dit men ingen större skillnad. Jag har bifogat några bilder ifall någon kan se vilket reglage jag ska vrida på... den röda pumpen (?) blir ganska varm efter ett tag.
/Mikael
Wirsbo termostat för vattenburen golvvärme inställd på max temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystemskåp med Wirsbo kontrollenheter, ledningar och en röd cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenkopplingsventil med Wirsbo-kontrollenheter och röda justeringshandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par bilder till.
Grundfos cirkulationspump installerad på kopparledningar och ventiler i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystem med kopparledningar, ventiler och en röd cirkulationspump monterad på en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man inte lossa och ta av den vita och den blå termostaten för att prova om det kommer någon värme i golven?
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Snurrar cirkulationspumpen? Den kan ha fastnat om den har stått avstängd.

Kommer det någon värme från prisolrören?
Går det ut någon värme på de två nedre golvvärmerören?
 
Först och främst så är golvvärme trögt, så det tar upp till ett dygn innan du märker någon skillnad i rummet. Men du ska känna temperaturskillnad på nedre och övre slangar inom några minuter.

Det är inte som gizmo är inne på inte ovanligt att cirkulationspumpen kärvar lite efter säsongsuppehållet. Håll på den och försök känna om den vibrerar lite. Gör den inte det så har den troligen fastnat. Lossa isåfall plastkåpan och öppna den stora skruven därunder och knacka lite försiktigt på axeln som finns därunder. Ha gärna en handduk eller trasa i närheten då det kan komma lite vatten.
 
Hej och tack för alla svar, jag ska kolla på detta. Jag stängde av strömmen till pumpen (den röda gissar jag är pumpen) eftersom den blev väldigt varm. Jag tycker inte att den vibrerar. Återkommer om vilka rör som blir varma...
Tack,
Mikael
 
Ja, det är den röda som är pumpen. Om den inte är igång och fungerar så får du heller ingen värme i rören/slangarna ;)
 
Hej, jag tog av termostaterna och då blev utrören och så småningom inrören varma. Felet visade sig vara 3,15 A-säkringen i transformation (nere till höger i bilden).
Tack för visat intresse!
Mikael
Transformator öppnad visar interna komponenter och platsen för en 3,15 A-säkring i det nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.