Hej,
Vi har vattenburen golvvärme i en del avvårt hus (nyss flyttat in) och nu när det är dags för lite värme så får jag inte igång den. Kontrollenheterna är från Wirsbo och det händer ingen trots att jag drar upp dem till max. De är kopplade med ledningar vilket jag såg när jag plockade ner dem från väggarna när vi målade om. Jag var noggrann med att sätta tillbaka rattarna i samma läge. Det finns några reglage i vattenkopplingsskåpet, jag slog på en strömbrytare som jag tror hör dit men ingen större skillnad. Jag har bifogat några bilder ifall någon kan se vilket reglage jag ska vrida på... den röda pumpen (?) blir ganska varm efter ett tag.
/Mikael
Vi har vattenburen golvvärme i en del avvårt hus (nyss flyttat in) och nu när det är dags för lite värme så får jag inte igång den. Kontrollenheterna är från Wirsbo och det händer ingen trots att jag drar upp dem till max. De är kopplade med ledningar vilket jag såg när jag plockade ner dem från väggarna när vi målade om. Jag var noggrann med att sätta tillbaka rattarna i samma läge. Det finns några reglage i vattenkopplingsskåpet, jag slog på en strömbrytare som jag tror hör dit men ingen större skillnad. Jag har bifogat några bilder ifall någon kan se vilket reglage jag ska vrida på... den röda pumpen (?) blir ganska varm efter ett tag.
/Mikael
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst så är golvvärme trögt, så det tar upp till ett dygn innan du märker någon skillnad i rummet. Men du ska känna temperaturskillnad på nedre och övre slangar inom några minuter.
Det är inte som gizmo är inne på inte ovanligt att cirkulationspumpen kärvar lite efter säsongsuppehållet. Håll på den och försök känna om den vibrerar lite. Gör den inte det så har den troligen fastnat. Lossa isåfall plastkåpan och öppna den stora skruven därunder och knacka lite försiktigt på axeln som finns därunder. Ha gärna en handduk eller trasa i närheten då det kan komma lite vatten.
Det är inte som gizmo är inne på inte ovanligt att cirkulationspumpen kärvar lite efter säsongsuppehållet. Håll på den och försök känna om den vibrerar lite. Gör den inte det så har den troligen fastnat. Lossa isåfall plastkåpan och öppna den stora skruven därunder och knacka lite försiktigt på axeln som finns därunder. Ha gärna en handduk eller trasa i närheten då det kan komma lite vatten.
Hej och tack för alla svar, jag ska kolla på detta. Jag stängde av strömmen till pumpen (den röda gissar jag är pumpen) eftersom den blev väldigt varm. Jag tycker inte att den vibrerar. Återkommer om vilka rör som blir varma...
Tack,
Mikael
Tack,
Mikael
Klicka här för att svara



