Har en kassett från Keddy.
Första laddningen ved har brunnit ut och jag har en fin glödbädd.
Jag lägger in ett par vedklampar, stänger luckan, öppnar tilluften fullt, men det vill inte tända. Ju mer tiden går desto kallare blir glödbädden vilket minskar förutsättningen för att det tar sig. Samtidigt bildas mer och mer rök både i kassetten och ur skorstenen vilket drabbar grannar.
Öppnar jag luckan nu kommer röken välla in i rummet men på nåt sätt måste det tända innan det bildas en kolmila i kaminen.

Vad gör jag i detta läge?

Testa att ha lite späntad ved som du lägger underst. Sen lägger du på några vedträn över det. Då tänder späntveden de större vedträna.

Om det börjat ryka så brukar det fungera att öppna den ena luckan i kaminen utan att det rycker in. Själv har jag en RIMAC brännare för att tända kaminen. Ryker det brukar jag köra med den någon minut för att få upp temperaturen så att rökgaserna tänds.

Redigerat:
Micke_xyz skrev:
Öppnar jag luckan nu kommer röken välla in i rummet men på nåt sätt måste det tända innan det bildas en kolmila i kaminen.
Låter som att du har problem med tilluft, för tätt hus. Har du provat att öppna något fönster?

Jag har en ganska stor kamin hemma på en 10 kW. Förra året var jag nybörjare på kaminen och fick många ggr det problem som du beskriver. Innan jag började elda i år så kollade jag flera videos på till exempel contura hur man skulle göra. Så nu gör jag så att jag tar små vedträn i första batchen och har luckan på glänt i 10-15 minuter. Detta för att Det ska hinna bli varmt i skorstenen för att få igång självdraget, men även att själva gjutjärnet i kaminen ska bli varmt. När jag slänger in några vedträn till efter 10-15 min så låter jag luckan vara öppen tills de nya vedträna används ordentligt. Först efter detta så stänger jag luckan. Självklart är tilluften under brasan fullt öppen fortfarande. Efter ca en 30 min är kaminen tillräckligt varm för att det ska gå att dra ner lite på lufttillförseln och kunna slänga in nya vedträn som börjar brinna inom 30 s.
Det som jag märkt är att det blivit otroligt mkt lättare att torka av sot från de båda stora glasrutorna. Innan behövde jag doppa papper i aska och gnugga bort. Nu räcker det med bara lite blött papper och torka bort det dagen efter.

Tåls att testa lite olika tekniker för just din situation. Detta fungerade bra för mig.
Mvh

/Redigerad av moderator

Redigerat av moderator:
frlise skrev:
Testa att ha lite späntad ved som du lägger underst. Sen lägger du på några vedträn över det. Då tänder späntveden de större vedträna.
Ska prova detta. Nyckeln blir nog att ha rätt storlek på tändveden så den inte tar eld och brinner ut för snabbt, innan den riktiga veden hinner tända. Eller omvänt, att inte heller tändveden tänder.

lbgu skrev:
Låter som att du har problem med tilluft, för tätt hus. Har du provat att öppna något fönster?
Inte ens med vidöppna dörrar kan jag öppna luckan helt ens när arbetstemperatur uppnåtts och det brinner för fullt. Röken letar sig hellre ut i rummet än sugs in i den lilla springan. Jag har de förutsättningar jag har helt enkelt.

tobbbias skrev:
[...] jag tar små vedträn i första batchen och har luckan på glänt i 10-15 minuter. [...] När jag slänger in några vedträn till efter 10-15 min så låter jag luckan vara öppen tills de nya vedträna används ordentligt. Först efter detta så stänger jag luckan. Självklart är tilluften under brasan fullt öppen fortfarande. Efter ca en 30 min är kaminen tillräckligt varm för att det ska gå att dra ner lite på lufttillförseln och kunna slänga in nya vedträn som börjar brinna inom 30 s.
[...]
Mvh
Mycket luft i början alltså för att få upp värmen tillräckligt. Värt ett försök. Eller flera.

Tack för tipsen, fler tips är självklart välkomna.

Här är en länk med tips som gäller för kakelugn ... men det handlar ju också om att elda, så det kanske ändå är användbart? Principen tycks, som tobbias skriver, vara att starta upp den andra elden som om det vore den första (fast det kanske går lite snabbare då). Och om jag förstår dig rätt så är det först vid andra omgången som problemen uppstår, så kanske finns det en nyckel här?:
http://www.isander.se/Kakelugnar_Elda.html

(Vi har för övrigt haft en del problem med att tända så att det tar fart och inte ryker in etc. i vår kakelugn tidigare år. Men nu börjar det bli dags att försöka igen :-)

Micke_xyz skrev:
Ska prova detta. Nyckeln blir nog att ha rätt storlek på tändveden så den inte tar eld och brinner ut för snabbt, innan den riktiga veden hinner tända. Eller omvänt, att inte heller tändveden tänder.
Själv brukar jag lägga blandat pappersskräp i botten ifall glöden är så dålig att klenveden inte vill ta sig.

lbgu skrev:
Själv brukar jag lägga blandat pappersskräp i botten ifall glöden är så dålig att klenveden inte vill ta sig.
Jag har tom provat kasta in hushållspapper som inte ens det tagit sig utan bara blivit brunt och förbränts utan låga men med ännu mer rök som resultat.

Micke_xyz skrev:
Jag har tom provat kasta in hushållspapper som inte ens det tagit sig utan bara blivit brunt och förbränts utan låga men med ännu mer rök som resultat.
Ja du har verkligen problem hör jag, nu återstår väl snart bara diesel som tips ;-)

lbgu skrev:
Ja du har verkligen problem hör jag, nu återstår väl snart bara diesel som tips ;-)
Med min otur lär väl inte ens den ta eld utan bara generera ännu mer rök av dieseltyp, den man verkligen vill ha in i vardagsrummet.

• Gilla
engs
  • Laddar…
Förutsätter att skorstenen är sotad, kanske är skorstensdiametern för liten? du skulle i så fall behöva komplettera med en rökgasfläkt.

Ni som tycker att draget är för dåligt, baserar ni det på att andra laddningen inte tar sig eller att röken inte sugs ur när jag öppnar luckan?

Med tanke på kassettens konstruktion lär det väl behövas ett sjuhelsikes drag för att få röken ska vilja följa med upp istället för ut i rummet när luckan är öppen, eller?

Jag har själv cirka 10 meter murad skorsten kopplad till en Keddy. Har märkt att det tenderar att ryka in lättare om jag inte eldat på ett tag och det är plusgrader ute. När murstocken är varm har jag inte det problemet.

Har dessutom bra tilluft i form av ventil samt otäta fönster:)

Lägger in andra brasan ovanpå glöden, har den inte tänt på 2-3 min så tillför jag en tändsticka där det glöder och då brukar det tända upp med lågor. det får inte börja pyra och ryka för då är risken att det ryker in.
Använd gärna lite grövre/längre tändstickor annars är det risk att de blåser ut.
Efter första brasen används aldrig någon ny tändved.
Har två Keddy, både stor och liten, och murstock, det fungerar bra båda.
Däremot när vi tänder i den lilla som finns i fritidshuset underlättar det att öppna en dörr på glänt just när man tänder, men har den en gång blivit varm behövs det inte.

Jag brukar bara kasta in nästa laddning på bädden sen blåsa på glöden tills det börjar tändas någon låga, sen slå igen luckan. Funkar varje gång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.