Hej,
*
*
Vi håller på att totalrenovera ett gammalt hus, vi kommer göra allting nytt. När det gäller vattenburen värme så har jag tittat på ert sortiment, hoppas ni kan vägleda lite med vilken utrustning som skulle kunna passa oss. Jag tänker främst på val av system för golvvärmen i källaren,
fördelningsskåp, fördelare för alla radiatorer, val av*vattenrör i huset,*och liknande. Samt vart allt skall sitta monterat, till exempel om alla fördelare kan sitta i pannrummet, eller om det måste vara ett per våningsplan.
*
*
Lite info om huset:
*
3-planshus, källare + våning 1 och våning 2. Cirka 80m2 på varje våningsplan.
Bergvärme kommer snart dras in i huset
Nytt "pannrum" finns placerat i mitten av källaren

Källare:
Källaren, kommer ha vattenburen golvvärme överallt, i 4st "zoner/rum". Detta kommer gjutas in i nytt betonggolv som har 300mm isolering under sig.
Källaren, kommer eventuellt även ha 2-3st vattenburna radiatorer

Våningsplan 1:
Våningsplan 1, kommer ha cirka 9-12st vattenburna radiatorer
Våningsplan 1, kommer ha ett badrum med vattenburen golvvärme samt vattenburen handdukshängare
Våningsplan 1, kommer ha en hall med vattenburen golvvärme

Våningsplan 2:

Våningsplan 2, kommer ha cirka 9-12st vattenburna radiatorer
Våningsplan 2, kommer ha ett badrum med vattenburen golvvärme samt vattenburen handdukshängare

Jag förstår inte frågan riktigt men svarar utifrån hur jag agerat.

LK minishunt M60, fungerar väl upp till 60 kvm och en värmekretsfördelare för minst 7 slingor, helst 8-9.
I källargolvet hade jag lagt 20 eller 16 mm LK pex rör i 4 slingor, lite beroende på hur stora rummen är och anslutit till värmekretsfördelaren.
Om möjligt så hade jag lagt 8 mm lk slag i hallen och bägge toaletter för att garantera låg bygghöjd, bara flytspacklat på stumt material. I hallen alternativt lagt LK golvspån och lagt 16mm rör i det.

LK eller Uponor är väl en smaksak, men jag hade valt en större leverantör. För element hade jag beräknat hur stora som behövs och kollat runt. Modellen säger väl 30 watt per kubikmeter, lite beroende på din isolering.
För golvvärme kan det vara en fördel att ligga på 100 w/m2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.