Hej jag håller på att få igång regleringen av golvvärmen, har knx styrda ställdon, ställdonen är dock helt traditionell typ lika de tex lk levererar.
Men mitt problem är att när ställdonen vill stänga ventilerna (som är "normalt öppna") så trycker den ner piggen så hårt att hela ställdonen hoppar av.
Är ställdonen felmonterade? Är det någon sorts fysisk justering som behöver göras?
Tack på förhand för hjälp.
Men mitt problem är att när ställdonen vill stänga ventilerna (som är "normalt öppna") så trycker den ner piggen så hårt att hela ställdonen hoppar av.
Är ställdonen felmonterade? Är det någon sorts fysisk justering som behöver göras?
Tack på förhand för hjälp.
Sorry ar lite ofullständig i mitt inlägg.
Det är LKs manifold med inbyggda ventiler. Vet tyvärr inte modellnr men det kanske ni experter kan se?
Ställdonen är GIRA 112200. http://download.gira.com/data2/11221210.pdf
Det är oroande att du säger att man måste ha samma fabrikat på ställdon och system.
På bilden ser ni hur det ser ut.
Ställdonen sitter med snäppfästen på manifolden/ventilerna, det kom med en gängad ring med respektive ställdon men dessa passar inte på ventilerna. Däremot så passar ställdonen som det är, det är bara det att när ställdonen vill trycka ner puggen helt (i detta fallet stänga ventilen) så trycker den så hårt att hela ställdonen hoppar av.
På bilden ser ni också ett blått lock som hoppat av, detta är en GV slinga som jag vad röris stänga helt sist han var här, (ett skafferi som inte behöver värme alls) då skruvade han dit det locket istället som skulle fixera piggen nere, men även det har hoppat av....?
Tack på förhand för all hjälp.
Det är LKs manifold med inbyggda ventiler. Vet tyvärr inte modellnr men det kanske ni experter kan se?
Ställdonen är GIRA 112200. http://download.gira.com/data2/11221210.pdf
Det är oroande att du säger att man måste ha samma fabrikat på ställdon och system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser ni hur det ser ut.
Ställdonen sitter med snäppfästen på manifolden/ventilerna, det kom med en gängad ring med respektive ställdon men dessa passar inte på ventilerna. Däremot så passar ställdonen som det är, det är bara det att när ställdonen vill trycka ner puggen helt (i detta fallet stänga ventilen) så trycker den så hårt att hela ställdonen hoppar av.
På bilden ser ni också ett blått lock som hoppat av, detta är en GV slinga som jag vad röris stänga helt sist han var här, (ett skafferi som inte behöver värme alls) då skruvade han dit det locket istället som skulle fixera piggen nere, men även det har hoppat av....?
Tack på förhand för all hjälp.
Japp det gör det också och när man sätter dit dem snäpper de på bra. De sitter väldigt hårt. Men det verkar som att ställdonens kraftiga magnet trycker ställdons-pinnen förbi 'botten' så hårt att den släpper från snäpp fästet. Känns som att det saknas en justeringsmöjlighet.
Även när man trycker ned piggen med handkraft krävs det ganska mycket kraft.
Även när man trycker ned piggen med handkraft krävs det ganska mycket kraft.
Att man skall använda ställdon från samma leverantör är det gamla vanliga snacket. Samma inom allt använd bara högtalare från Sony med Sony starkare osv... Det är bara säljsnack, du kan blanda fritt!
För den delen när det gäller ställdon så tillverkas ändå alla fabrikats ställdon av samma företag i Tyskland. Dom gör ställdonen till alla tex LK och GIRA. Men jag tror du kan skruva av den plastring sitter på dina ventiler och istället skruva dit den som följer med ställdonet. Då bör det funka.
För den delen när det gäller ställdon så tillverkas ändå alla fabrikats ställdon av samma företag i Tyskland. Dom gör ställdonen till alla tex LK och GIRA. Men jag tror du kan skruva av den plastring sitter på dina ventiler och istället skruva dit den som följer med ställdonet. Då bör det funka.
Men på bilden du skickade fanns ingen adapter...
Och som MROING skriver så kan man sätta vilka som helst, så länge som styrsignalen är samma som ställdonen..
Tex NO/NC
Men du behöver rätt adapter mot rätt ställdon. och enligt din bild så 'är dina ställdon stängda, men du har fortfarande flöde genom fördelaren, detta tyder på att du behöver en annan adapter för den stänger inte tillräckligt....
Det kan vara så enkelt som att du inte tryckt fast dem tillräckligt för att hakarna ska låsa.. prova att ställa rumstermostaterna på övertemp och sedan trycka dit dem.. det kan vara lite kinkigt ibland att få fast dem om de är stängda av rumsregleringen...
Och som MROING skriver så kan man sätta vilka som helst, så länge som styrsignalen är samma som ställdonen..
Tex NO/NC
Men du behöver rätt adapter mot rätt ställdon. och enligt din bild så 'är dina ställdon stängda, men du har fortfarande flöde genom fördelaren, detta tyder på att du behöver en annan adapter för den stänger inte tillräckligt....
Det kan vara så enkelt som att du inte tryckt fast dem tillräckligt för att hakarna ska låsa.. prova att ställa rumstermostaterna på övertemp och sedan trycka dit dem.. det kan vara lite kinkigt ibland att få fast dem om de är stängda av rumsregleringen...
Den svarta ringen som sitter på kan man plocka av, dock passar som sagt ställdonet på den.
Med ställdonet kom en grå ring med gänga på. Denna passar dock tyvärr inte.
Med ställdonet kom en grå ring med gänga på. Denna passar dock tyvärr inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
passar den inte på den svarta ringen heller? Då måste du ha en annan distans. Men det som känns konstigt för mig är att ställdonen hoppar av innan flödet är strypt. För det innebär att fast kraften är tillräcklig för att lyfta av ställdonet, så är inte pinnen i mitten nog lång fåör att stänga ventilen
Blev lite förvirrat här. Jag hade mycket kladd innnan jag fick ordning på regleringen som jag styr via knx men den är nu i ordning. Ventilerna är "normally open", och ställdonen i öppet läge när man ser den blåa ringen. Så på första bilden vill fyra ställdon stänga flödet och en öppna. Detta är under kontroll.
Som jag också försökt säga så passar ställdonen på den svarta mellanringen, man snäpper på dem precis som ni säger och de sitter på ett sätt som känns som att de sitter ordentligt fast. Trots det så stänger ställdonet så "hårt" (dvs trycker ner piggen) så hårt att den trycker av sig själv från snäppfästet som agerar som mothåll för ställdonshuset.
Jag funderar lite på om man bara skulle kört en omgång superklister mellan den svarta ringen och ställdonen för att fästa dem lite ytterliggare.
Tack igen för att ni engagerar er.
Som jag också försökt säga så passar ställdonen på den svarta mellanringen, man snäpper på dem precis som ni säger och de sitter på ett sätt som känns som att de sitter ordentligt fast. Trots det så stänger ställdonet så "hårt" (dvs trycker ner piggen) så hårt att den trycker av sig själv från snäppfästet som agerar som mothåll för ställdonshuset.
Jag funderar lite på om man bara skulle kört en omgång superklister mellan den svarta ringen och ställdonen för att fästa dem lite ytterliggare.
Tack igen för att ni engagerar er.
den gråa ringen du håller i tycker jag är väldigt lik den som man kan montera på Uponor/wirsbofördelare.
Men jag har faktiskt aldrig monterat några GIRA ställdon på LK, så jag vet inte vilken du ska ha. Men helt klart ska du ha en adapter specifikt för LKs fördelare
Men jag har faktiskt aldrig monterat några GIRA ställdon på LK, så jag vet inte vilken du ska ha. Men helt klart ska du ha en adapter specifikt för LKs fördelare
