Jag står i begrepp att köpa ett gammalt hus med en oljepanna norrahamar 2000. Det finns elpatron och den tidigare ägaren har eldat med ved. Huset har stått kallställt en vinter och nu ska "skiten igång". Har hittat en del grejer som har gett upp. Cirk.pumpen i pannan, elpatronen, "överhettningsventilen" bl.a. Dessutom saknas en draglucka (?) som sotaren vill att jag ska ha vid vedeldning.
Jag behöver lösa problemet så billigt som möjligt och funderar på att köpa en beg. ved/elpanna m acctankar.
Är det smart? Hur mycket jobb/pengar går åt vid installation? Har en elektriker i bekantskapskretsen. Har ställt in mig på vedeldning.
Huset är två våningar m källare, vattenburen värme. Vi är två vuxna som ska bo i huset så inga tonårsduschar😊. Har dock ingen lust att behöva elda endast för att få varmvatten.
Finns det andra billigare alternativ?! Tänker luftvärme + varmvattenberedare el.... Funkar det på 3 våningar?! 2värmepumpar?
Mycket tacksam för svar och tips, börjar bli lite akut läge!

Pelletsbrännare? Brukar finns beg på blocket för omkring 5000kr och ger halva kostnaden jämfört med el. Byt ut cirkulationspumpen.

Tack! Behöver man inte elpatron utfall att då?! Har bra tillgång till ved så det var mitt prio 1, men får kanske fundera på det.

Problemet med ved i en oljepanna är att rökkanalen ofta är dimensionerad för lägre rökgastemperatur samt att acktankar ofta inte finns vilket gör att man får elda hela tiden. Pellets däremot kan direkt ersätta olja.

Om du ska elda ved tror jag det billigaste sättet är att hitta en beg vedpanna och tankar på blocket.

Elpatron bör man ha för de tillfällen då man inte vill eller kan elda.

pelpet skrev:
Problemet med ved i en oljepanna är att rökkanalen ofta är dimensionerad för lägre rökgastemperatur samt att acktankar ofta inte finns vilket gör att man får elda hela tiden. Pellets däremot kan direkt ersätta olja.

Om du ska elda ved tror jag det billigaste sättet är att hitta en beg vedpanna och tankar på blocket.

Elpatron bör man ha för de tillfällen då man inte vill eller kan elda.
Jaha, det oxå! Men sotarn godkände rökröret, krävde bara dragspjäll (eller vad det nu hette) för att jag skulle kunna elda m ved. Menar du rökkanalen i pannan? För annars måste jag alltså byta röret hela vägen upp i skorstenen för att kunna elda med ved om jag köper en vedpanna?! Ber om ursäkt om jag låter förvirrad men det är lite nya begrepp för mig😊

Jag menar skorstenen. Men har sotarn sagt ok är det ok att elda med ved i pannan.

För att spara massor av tid och bekymmer är det väl bäst att byta panna innan du fyller det avställda systemet med vatten. En bra begagnad pelletspanna med litet skötselbehov får du för 10000. Vedpanna med tankar laddomat mm, mm. drar iväg ganska mycket. Har du gratis ved och gillar att pyssla med ved så sälj den huggen, torkad och pannfärdig - blir en bättre affär än att själv elda upp tillgångarna.

johanpelle skrev:
För att spara massor av tid och bekymmer är det väl bäst att byta panna innan du fyller det avställda systemet med vatten. En bra begagnad pelletspanna med litet skötselbehov får du för 10000. Vedpanna med tankar laddomat mm, mm. drar iväg ganska mycket. Har du gratis ved och gillar att pyssla med ved så sälj den huggen, torkad och pannfärdig - blir en bättre affär än att själv elda upp tillgångarna.
Har inte fyllt systemet än, just för att inget fungerar så det är tanken. Att byta innan alltså.😊 Har fått nys på en beg pellets/elpanna. Vad är viktigt att tänka på innan jag bestämmer mig, förutom att den funkar? Effekt? Kopplingar? Hur är det med acktankar? Finns det nåt att gå på i storlek i relation t panna? Usch, vet alldeles för lite för att det ska kännas bekvämt😳

Är en Baxi Bonus 30 ett bra alternativ att byta till?

Klippt ur beskrivningen till Baxi Bonus: "Bonus 30 ska alltid anslutas till ackumulatortank med varmvattenberedning".
Vill man fylla värdefullt källarutrymme med stora acktankar så kan den väl vara ett alternativ.
En modern pelletspanna är allt-i-ett och upptar en golvyta på omkring 65x80,.pelletsförråd tillkommer.
Finns mycket begagnat skräp som saluförs som pelletspannor och det ska man akta rig för. Likaså dåligt fungerande brännarfabrikat. Men ibland dyker det upp fynd. April-September är bästa tiden att fynda begagnade pannor.
Kör du med elfläktar för att hålla varmt nu?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.