Men om FTX agget drar 114kWh och spar 2000 så blir väl besparingen runt 2000kr/år. Om ett agg kostar ca 40k, det blir bara 20år ROI.

Ett FTX aggregat kostar ca 20k men sen tillkommer ju rördragning. För 60k får man ett FTX med inbyggd FLVP och VVB

Tomture61 skrev:
O sen var vi tillbaks till TS dilema , 113 år för att betala av mellanskillnaden !
Jag har valt ett ganska dyrt aggregat, REC Temovex Blue 4, som är extremt tyst med sina 41db. Aggregatet ligger på runt 90% i verkningsgrad. 55.000kr kommer det kosta utan installation då jag ska göra det mesta själv. Aggregatet kommer sänka mitt effektbehov i mitt lilla hus på 88m2 med 1239W från 3679W till 2440W. På årsbasis kommer jag spara 9388-4870=4518W. Det blir ca 5449kr/år med min nuvarande kalkylerade elkostnad. ROI på strax över 10år om man räknar utan kapitalkostnader.

Räknar man på tex en NIBE 750 blir det såklart en större besparing då även VV ingår 11148-3784=7374. Dock kostar en 750 runt 83.000kr inkl installation + runt 12000 för frånluftskanaler och ventiler i väggar. Just nu får vi anta att EX50 är ungefär jämförbar med Nibe 750. Strax under 13år blir då ROI. Dessutom, med större hus, ju sämre SCOP får en FLVP. FTX skalar bättre.

Johannes Carlsson skrev:
Ett FTX aggregat kostar ca 20k men sen tillkommer ju rördragning. För 60k får man ett FTX med inbyggd FLVP och VVB
Nu var det nybygge som TS projekterade och då är det svårt att få det att räcka med en FLVP och de nya BBR kraven. Finns inte så många alternativ till BVP eller grundvatten/jord pump om man inte eldar fastbränsle.

?? TS Alternativ 2 är ju ett hus med bara FLVP, men jag tycker såklart FTX är en bättre lösning

Är det inte i zon 4 så blir valet mao enkelt.

Oldboy skrev:
Tuff morgon?
Vad jag skulle vilja veta är statistik över faktiska förhållanden för svenska småhus. Du indikerade i ett tidigare inlägg att den faktiska förbrukningen skiljer sig från den beräknade, (för nya hus utgår jag från). Detta är intressant.
Finns det någon statistik eller sammanställning över denna typ av uppgifter?
Jag hittar bara sökfunktion fastighet för fastighet...
Jag håller med om att "Statistik över faktiska förhållande" bör Boverket publicera i en eller annan form.
Vi själva har inte haft tid/kraft att sammanställa vår egen data men naturligtvis hade det varit önskvärt och av allmänt intresse. Vi får se om vi orkar göra det i framtiden. Från den 15e dec skall energideklarationerna ta hänsyn till husets behov och inte som idag faktisk förbrukning som inkluderar brukarbeteende. Vi har alltid gjort deklarationer som tar hänsyn till bland annat brukarbeteende och eventuella utrymmen med lägre temperatur än 21 grader, men fått skäll från myndigheterna. Men nu har Boverket fått backa från den kritiken mot oss eftersom EU-kommissionen har påtalat att det finns brister i hur Sverige har implementerat direktivet 2010/31/EU av den 19 maj 2010 om byggnaders energiprestanda. En formell underrättelse om ett överträdelseförfarande beslutades av EU-kommissionen den 28 april 2016.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag hade tex tänkt att fråga om ditt tidigare inlägg där du berättar om att du utför både energibalansberäkningar och energideklarationer (hur väl stämmer de med varandra?), men det är nog bäst jag låter bli.
Kort svar: Tyvärr skiljer de sig mycket - energibalansberäkningarna (EBB) och efterföljande energideklarationer (ED).
Byggherren gör en EBB för bygglovet och måste komma under Boverkets krav. Därefter skall en ED göras som kommunen stämmer av mot EBB. Om inte siffrorna ligger i paritet med varandra får inte byggherren slutgodkännande.
Vår erfarenhet är att det blivit bättre med tiden men om vi besiktigar hus som är 5 år så ligger förbrukningen betydligt högre än Boverkets krav vid den aktuella tidpunkten bygglovet gavs.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Gör ni mätning av inne temp och vv förbrukning för att stämma av att de parametrarna är normala.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
olaeklund skrev:
Jag håller med om att "Statistik över faktiska förhållande" bör Boverket publicera i en eller annan form.
Vi själva har inte haft tid/kraft att sammanställa vår egen data men naturligtvis hade det varit önskvärt och av allmänt intresse. Vi får se om vi orkar göra det i framtiden. Från den 15e dec skall energideklarationerna ta hänsyn till husets behov och inte som idag faktisk förbrukning som inkluderar brukarbeteende. Vi har alltid gjort deklarationer som tar hänsyn till bland annat brukarbeteende och eventuella utrymmen med lägre temperatur än 21 grader, men fått skäll från myndigheterna. Men nu har Boverket fått backa från den kritiken mot oss eftersom EU-kommissionen har påtalat att det finns brister i hur Sverige har implementerat direktivet 2010/31/EU av den 19 maj 2010 om byggnaders energiprestanda. En formell underrättelse om ett överträdelseförfarande beslutades av EU-kommissionen den 28 april 2016.
Tolkar jag dig rätt om det verkar som att Boverket hittills mätt reell faktisk förbrukning, hus för hus, men nu kommer att sluta med det och övergå till mer teoretiska värden?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.