30 610 läst ·
23 svar
31k läst
23 svar
Hur får jag ut skräpet ur skorstenen?
Om du bara vill diagnosticera finns det en USB-ansluten kamera med 5 meter sladd på Biltema för typ 300 kr. Man kan sänka ner den i pipan, tillsammans med en 5 meters förlängningssladd kommer du hela vägen ner. Har självt använt den till diagnostik av avlopps-stopp, så den är rätt tålig. Tejpade fast den på högtryckstvättens rörrensare och lät den äta sig 30 meter in i avloppsrör. Kameran har belysning så man ser även i mörker. Bilden är inte kanon men man ser det man behöver oftast.
Det där låter som ljuv musik i öronen, trots nytt tak så är jag inte sugen på äventyr på den lilla spången. Så de kedjorna river ordentligt när man drar på skruvdragaren.. Smart.weza skrev:Hade nyligen samma problem. Tog dit sotaren som konstaterade att det var tvärstopp i pipan. Dom använde sig av en nåt som såg ut som en grov plastklädd vajer (den gick iaf att böja) med kedjor i änden. 3-4 kedjor med ca 3-5 länkar på varje kedja som dom körde med en vanlig skruvdragare. Dom använde flera "vajrar" i olika längder. Fick ut ett kajbo och ca 40 liter sot :/ Blev milt uttryckt lite rökigt i rummet men pipan fick dom upp å det drar rejält i den nu. Nu hade ju du problem att få hjälp av sotaren men det kanske går att låna eller köpa liknande verktyg.
Ska besöka Bauhaus imorgon också köpa på mig materiel, ska kolla upp vad som behövs.
Tack
Är du säker på att det är stopp på grund av skit?
Är det en imkanal är det vanligt att de slutar precis nedanför ventilationshålet. Känns bara onödigt att köpa på sig utrustning och jobba en massa utan att veta vad det är som orsakar stoppet.
Är det en imkanal är det vanligt att de slutar precis nedanför ventilationshålet. Känns bara onödigt att köpa på sig utrustning och jobba en massa utan att veta vad det är som orsakar stoppet.
Jag ser vad du skriver men förstår inte vad du menar..?tompaah7503 skrev:
På bilden är det det övre hålet närmast taket i en gammal källare. Det har tidigare varit en bykgryta i detta rum och direkt under metallgallren så är kanal nummer två i murstocken. Mest troligt..
Är inte syftet med en im kanal att få ut fukten istället för att sluta "nedanför"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om jag har tolkat tråden rätt, så är det väl stopp om du går in med något i den övre (ventilationskanalen) och försöker ta dig upp mot taket?
den nedre går förmodligen till en helt annan kanal och det är därför inte helt orimligt att ventilationskanalen slutar strax nedan för själva ventilen, men det är väl inte ner mot golvet som "stoppe/skräpett" är?
den nedre går förmodligen till en helt annan kanal och det är därför inte helt orimligt att ventilationskanalen slutar strax nedan för själva ventilen, men det är väl inte ner mot golvet som "stoppe/skräpett" är?
Nej det stämmer, stoppet är 1-2 meter ovanför det övre hålet. Och det är i detta hål jag vill ha drag i uppåt skorstenen. När jag tittar uppifrån taket är det fri sikt till en böj, men när jag eldade papper (lite för mycket papper visade det sig :eek: ), så ryker det in utan omedelbart och blir inget drag alls.
@tompaah7503 Lite off topic, men det du gjorde med avloppet låter som något jag skulle vilja göra.Om du bara vill diagnosticera finns det en USB-ansluten kamera med 5 meter sladd på Biltema för typ 300 kr. Man kan sänka ner den i pipan, tillsammans med en 5 meters förlängningssladd kommer du hela vägen ner. Har självt använt den till diagnostik av avlopps-stopp, så den är rätt tålig. Tejpade fast den på högtryckstvättens rörrensare och lät den äta sig 30 meter in i avloppsrör. Kameran har belysning så man ser även i mörker. Bilden är inte kanon men man ser det man behöver oftast.
Kan du beskriva förfarandet samt en länk till produkterna?
Då missförstod jag din beskrivning ursprungligen. Trodde att imkanalen utgick högre upp i huset och att stoppet var nedanför imkanalens ingång men ovanför sotluckan!michfris skrev:Nej det stämmer, stoppet är 1-2 meter ovanför det övre hålet. Och det är i detta hål jag vill ha drag i uppåt skorstenen. När jag tittar uppifrån taket är det fri sikt till en böj, men när jag eldade papper (lite för mycket papper visade det sig :eek: ), så ryker det in utan omedelbart och blir inget drag alls.
Ja du har säkert oavsiktligt stopp i den om det är stopp 2 meter ovanför ventilen.
InspektionskameraUlf Johnsson skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Inspektionskamera-USB-2000034725/
Passiv USB-förlängning 5 meter
(finns lite här och där)
Aktiv USB-förlängning 20 meter
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-kablar/aktiv-usb-forlangning-20-meter-p98604
Förfarande:
Tejpa kameran strax bakom rörrensarens huvud, så att kameralinsen spolas ren av vattentrycket. Går bra med silvertejp. Fäst kamerasladden på högtryckslangen med tejp med kanske en meters mellanrum. Skarva på den passiva förlängningen, den här kopplingen måste du få vattentät med vulktejp. Du behöver inte gå till extremer men den ska åtminstone palla för det vattentryck som råder i ett rör med stopp, en kortare stund. Fäst förlängningskabeln också med cirka en meters mellanrum. Skarva på den aktiva förlängningen, även här med en så vattentät skarv som möjligt.
Sen sitter du med en laptop och matar in rörrensaren i ditt rör.
Voilá, fattigmans-inspektionskamera för rör, med 30 meters räckvidd.
Innan du tejpar fast saker i varandra så testa att kameran fungerar i datorn och med de olika sladdarna emelan. Vissa datorer orkar inte driva så långa USB-sladdar. Testa olika kombos.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden