3 786 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
MMA inställningsverktyg
Har fått låna ett sådant för att justera in radiatorventilerna. Förstår instruktionen men hur ska man tolka diagrammet och hur ska ventilerna ställas in? Har förstått att det kan vara en idé att först kolla vad alla ventilerna står på just nu och sedan ställa in dem lika samt att detta "lika" är beroende på vad cirk.pumpen kan leverera..
http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Hur mäter man bäst in- och utgående temperaturer?
Fast hur får man dels rättvisande siffror samt repeterbara dito med en IR? Någon skrev "sätt en bit eltejp och mät mot" men tycker inte det blir jättebra ändå.
Är det väldigt olika beroende på vilken IR-termometer man köper?
Är det väldigt olika beroende på vilken IR-termometer man köper?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag säger nog också att gå på känn.
Diagram och annat är för konsulter som beräknar byggen.
Sista radiatorn i ledet bör vara ostrypt sedan stryper man ner dom andra. Och justerar hastighet på cirkulationspump och den temperatur anläggningen levererar.
Tejp är för att inte IR ska reflekteras iväg men panelerna är sällan såpass blanka, det är mer om man mäter på kromade rör. Men jag håller IR-pistolen direkt emot panelen. mäter uppe och nere på den framsidan som rören går in i radiatorn.
Rita huset på ett papper med dess radiatorer.
Vänta in när anläggningen skeppar ut värme, och låt det gå någon minut.
Mät alla radiatorer helst i rätt följd och skriv ner värdena på pappret.
Räkna sedan ut skillnaden på övre och undre värdet. skillnaden/diffen bör vara sisådär 6 grader på samtliga.
ifall någon har lägre diff, då behöver den strypas.
ifall någon har högre diff, behöver den ökas.
Ifall någon är varmare upptill än nertill så kan den vara felkopplad.
ifall samtliga har låg diff så det blir svårt att justera, så sänk cirkulationspumpen.
ifall samtliga har hög diff så det blir svårt att justera, så höj cirkulationspumpen.
Ifall samtliga är lika varma uppe och nere så sänk kanske anläggningens kurva, såvida det inte slått om ute till massa minus och anläggningen försöker snabbt tackla det
Diagram och annat är för konsulter som beräknar byggen.
Sista radiatorn i ledet bör vara ostrypt sedan stryper man ner dom andra. Och justerar hastighet på cirkulationspump och den temperatur anläggningen levererar.
Tejp är för att inte IR ska reflekteras iväg men panelerna är sällan såpass blanka, det är mer om man mäter på kromade rör. Men jag håller IR-pistolen direkt emot panelen. mäter uppe och nere på den framsidan som rören går in i radiatorn.
Rita huset på ett papper med dess radiatorer.
Vänta in när anläggningen skeppar ut värme, och låt det gå någon minut.
Mät alla radiatorer helst i rätt följd och skriv ner värdena på pappret.
Räkna sedan ut skillnaden på övre och undre värdet. skillnaden/diffen bör vara sisådär 6 grader på samtliga.
ifall någon har lägre diff, då behöver den strypas.
ifall någon har högre diff, behöver den ökas.
Ifall någon är varmare upptill än nertill så kan den vara felkopplad.
ifall samtliga har låg diff så det blir svårt att justera, så sänk cirkulationspumpen.
ifall samtliga har hög diff så det blir svårt att justera, så höj cirkulationspumpen.
Ifall samtliga är lika varma uppe och nere så sänk kanske anläggningens kurva, såvida det inte slått om ute till massa minus och anläggningen försöker snabbt tackla det
Redigerat:
Gäller 6C i delta-T för alla radiatortyper? För vi har flera modeller, panel och sektions. Finns även golvvärme.
Gäller det oavsett utomhustemperatur? Har förstått det att VP vill ha ca 10C när den går hårt (varmt).
Tilloppstemperaturen varierar lite men trögheten i systemet kanske kompenserar det?
Gäller det oavsett utomhustemperatur? Har förstått det att VP vill ha ca 10C när den går hårt (varmt).
Tilloppstemperaturen varierar lite men trögheten i systemet kanske kompenserar det?
Anläggningen ska anpassa sig till utetemperaturen så deltan bör förbli ungefär det samma. Sägs att man bör justera och ha sig när det är runt nollan ute. Tror det gäller gäller dom flesta radiatorer och jag körde det på min lilla golvvärme också.
Det är tidskrävande projekt. Tog mig kanske någon vecka.
liten justering per radiator och körtillfälle.
folk med speciella verktyg kan alternativt justera in genom flödesmäta.
Det är tidskrävande projekt. Tog mig kanske någon vecka.
liten justering per radiator och körtillfälle.
folk med speciella verktyg kan alternativt justera in genom flödesmäta.
Det och du behöver ha speciella ventiler på stammen tror jag.
Du når ditt mål med en IR picka, billiga funkar också, viktiga är att dom visar samma värde varje gång du trycker på knappen, sen om den mäter fel temperatur kvittar sålänge det är samma felvisning hela tiden. Målet är bara att räkna ut hur mycket varje radiator förbrukar och justera så alla jobbar lika.
Du når ditt mål med en IR picka, billiga funkar också, viktiga är att dom visar samma värde varje gång du trycker på knappen, sen om den mäter fel temperatur kvittar sålänge det är samma felvisning hela tiden. Målet är bara att räkna ut hur mycket varje radiator förbrukar och justera så alla jobbar lika.
Du ska inte stirra dig blind på difftemp över respektive radiator det är ingen bra metod att lyckas ställa alla lika i det avseendet. Utgå från att systemet inte ursprungligen varit så tekniskt korrekt dimensionerat att det säger så mycket eller kan användas för justering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden