Vi har precis flyttat in i ett hus byggt runt -42. Huset värms med en oljepanna installerad runt 62. Nu när vi börjat riva hittade jag inne i en garderob den här, det verkar va nått form av termostat ? De 2 kablarna verkar gå ner i källaren och sedan försvinna rakt in i murstocken. Vad skulle den kunna tänkas styra ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
OBS! Jag tror den innehåller kvicksilver i ett litet glasrör. Kasta inte i hushållssopor utan lämna till apotek.
Den har nog styrt cirkulationspumpen som en sorts rumstemperaturreglering dvs det är en termostat som manövrerat en kontaktor. Kolla nere i pannrummet om det sitter någon låda märkt Honeywell där också.
Och troligtvis en bimetalltyp utan kvicksilver.
Och troligtvis en bimetalltyp utan kvicksilver.
Då är det som jag trodde. Det är idag en oljepanna som är installerad 62. Skulle denna kunna vara från tiden innan dess ? Stämmer att det var ett litet glasrör med kvicksilver i. Så jag misstänker att jag bara kan klippa kablarna och sedan lämna en den där de hanterar kvicksilver ?
Om den styr något idag, är det då ett bekymmer om den ligger på backen istället för hänger på väggen som den gjorde från början ?
Om den styr något idag, är det då ett bekymmer om den ligger på backen istället för hänger på väggen som den gjorde från början ?
Den är från tiden då oljan installerades. Mät om du har någon spänning över trådarna när en är lossad, det bör vara växelspänning och max 30 V men kolla även för likspänning. Är det spänningslöst och du inte hittar något i andra änden i pannrummet kan du isolera ändarna och låta det vara. Finns spänning kan du koppla hop ändarna och söka vidare efter vad som den styr och koppla bort i den änden sen också.
Och med kvicksilvervippa i är det ju bra om du tar omhand den rätt som Thomas skrev.
Och med kvicksilvervippa i är det ju bra om du tar omhand den rätt som Thomas skrev.
Det är ren "till/från styrning" av någonting, antagligen cirkulationspumpen, elementen har antagligen sk slottventiler. Att sätta en central temperaturvakt så kunde man "enkelt" "styra" vilken temperatur det skulle vara.
För att den ska fungera som det är tänkt så måste den sitta på något lodrätt samt att den sitter åt rätt håll.
Om du vill så kan du koppla ihop trådarna istället, då kommer cirkulationspumpen att gå hela tiden.
Bäst är att lämna in den på kommunens återvinningscentral/avfallsanläggning, prata med personalen så att den hamnar rätt, eventuellt går det även att lämna in den i någon av "Samlaren" som kan finnas i utvalda (matvaru-/elektronik)affärer.
För att den ska fungera som det är tänkt så måste den sitta på något lodrätt samt att den sitter åt rätt håll.
Om du vill så kan du koppla ihop trådarna istället, då kommer cirkulationspumpen att gå hela tiden.
Bäst är att lämna in den på kommunens återvinningscentral/avfallsanläggning, prata med personalen så att den hamnar rätt, eventuellt går det även att lämna in den i någon av "Samlaren" som kan finnas i utvalda (matvaru-/elektronik)affärer.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Sätt upp den i pannrumet bara som prydnadsföremål! Jag tycker den är stilren.
Klicka här för att svara