3 591 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
avluftning golvvärme
Hej.
Jag har lite funderingar ang min installation. och hoppas på lite tips
Jag har en minishunt i källaren och drar gv.rör 4m upp till liten toalett och där kommer troligen bli luft...?
Hur luftar jag bäst, ska jag göra en skarv i ett skåp med luftnippel eller vad tror ni?
Jag har lite funderingar ang min installation. och hoppas på lite tips
Jag har en minishunt i källaren och drar gv.rör 4m upp till liten toalett och där kommer troligen bli luft...?
Hur luftar jag bäst, ska jag göra en skarv i ett skåp med luftnippel eller vad tror ni?
Hej,
Jag har gjort en liknande installation med min LK Minishunt.
Jag anslöt trädgårdsslangen till påfyllningen till shunten och spolade igenom rören tills klart vatten kom ut, tog ca 5 minuter. Sedan körde jag cirk pumpen på avluftnings programmet. Nu låter det som en isolerad händelse men jag följde manualen från början till slut i de är stegen, med allt vad det innebär att öppna/och eller stänga andra vred.
Från min källare går slingorna upp både till entreplan och övervåningen och det fungera över förväntan.
Jag har gjort en liknande installation med min LK Minishunt.
Jag anslöt trädgårdsslangen till påfyllningen till shunten och spolade igenom rören tills klart vatten kom ut, tog ca 5 minuter. Sedan körde jag cirk pumpen på avluftnings programmet. Nu låter det som en isolerad händelse men jag följde manualen från början till slut i de är stegen, med allt vad det innebär att öppna/och eller stänga andra vred.
Från min källare går slingorna upp både till entreplan och övervåningen och det fungera över förväntan.
Du skrev att du har en minishunt, är det LK Minishunt du referar till? För när du tar den i drift så fyller du på vatten på en anslutning på shunten och spolar tills klart vatten kommer ut genom avluftningen? Efter de stegen är klara så slår du på cirkulationspumpen i läget med automatiska avluftningen. Om det är den nyare versionen av LK minishunt du har.
Oavsett modell så tror jag en genomspolning av rören får dän den mesta luften i systemet.
Hoppas det fungerar bra för dig, jag har lyckats slita av håret mitt i alla momenten fram och tillbaka. Men hey, en lärdom rikare
Oavsett modell så tror jag en genomspolning av rören får dän den mesta luften i systemet.
Hoppas det fungerar bra för dig, jag har lyckats slita av håret mitt i alla momenten fram och tillbaka. Men hey, en lärdom rikare
Japp det är LK´s. Jag har 2st. Den som vi pratar om nu har den gamla pumpen utan automatisk avluftning. Vi hoppas på det bästamichfris skrev:Du skrev att du har en minishunt, är det LK Minishunt du referar till? För när du tar den i drift så fyller du på vatten på en anslutning på shunten och spolar tills klart vatten kommer ut genom avluftningen? Efter de stegen är klara så slår du på cirkulationspumpen i läget med automatiska avluftningen. Om det är den nyare versionen av LK minishunt du har.
Hoppas det fungerar bra för dig, jag har lyckats slita av håret mitt i alla momenten fram och tillbaka. Men hey, en lärdom rikare![]()
Vattnet vet inte om det går upp eller ner, jag har 12slingor i källaren som går till övervåningen. Inget problem med luft efter ordentlig genomspolning av HELA värmesystemet. Men du måste göra systemet luftfritt för att det ska fungera perfekt 👌
Klicka här för att svara