Tänkte testa att sota skorstenen själv. Blir en "mellansotning" då sotaren inte kommer förrän nästa år.
Pipan för vedspisen borde inte vara några problem. Finns en sotlucka nära golvet under spisen. Släpper ner lod & viska några gånger och dammsuger sotet vid sotluckan sen tänkte jag.
Men hur gör man med pipan till kakelugnen? Kan ju inte dundra ner lodet rakt i ugnen. Ska jag släppa ner lodet långsamt utan viska och märka upp repet för att sedan sota med lite marginal så inte lodet skadar ugnen? Finns inga sotluckor upptill.
Spjället skall vara öppet förmodar jag? Pipan till kakelugn har insatsrör.
Kort sagt, hur gör man? 😀
Pipan för vedspisen borde inte vara några problem. Finns en sotlucka nära golvet under spisen. Släpper ner lod & viska några gånger och dammsuger sotet vid sotluckan sen tänkte jag.
Men hur gör man med pipan till kakelugnen? Kan ju inte dundra ner lodet rakt i ugnen. Ska jag släppa ner lodet långsamt utan viska och märka upp repet för att sedan sota med lite marginal så inte lodet skadar ugnen? Finns inga sotluckor upptill.
Spjället skall vara öppet förmodar jag? Pipan till kakelugn har insatsrör.
Kort sagt, hur gör man? 😀
Precis som Fotografen skriver fungerar de flesta (kanske alla) kakelugnar, vi sätter en grovis och suger i ena hålet samtidigt som vi viskar sedan suger vi ur det andra när det är klart. Sotet i kaminen skall förhoppningsvis åka ner till de båda småluckorna på sidorna, ingen sotare har "sotat" själva kaminen, bara pipan.
Mvh P-A
Mvh P-A
Bra skiss! Men själva skorstenspipan? Kan väl inte släppa ner viska och lod i skorstenen med full fart antar jag.
Pipan går ju i murstocken bakom kakelugnen och kakelugnen ansluter med en plåtstos som är nä'stan horisontell eller lutar snett uppåt. Öppna sotluckan högst upp och titta in med en ficklampa så ser du hur det ser ut. Så här anslöt jag min rörspis t ex:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tyvärr ingen sotlucka uppe. Dessutom lite speciell anslutning där ett insatsrör går ända ner till ugnen. Men nu är det sotat, släppte ned viska & lod försiktigt och satte en bit tape på repet för att indikera när det var dags att stanna. Drog sedan några gånger. Man hade ju velat inspektera och dammsuga i spisens toppanslutning men jag fick nöja mig med att rengöra de två luckorna i ugnens nederkant .
Redigerat:
Funderar lite, börjar din pipa i höjd med stosen eller fortsätter den "nedanför"?Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara