14 160 läst ·
89 svar
14k läst
89 svar
Val av värmesystem i nytt hus
Sida 1 av 6
Enplanshus, ca 155 kvadrat golvyta med hög takhöjd nästan överallt (upp till 4.5 meter). 50 cm välisolerade tjocka ytterväggar, relativt lite fönsteryta. 58 kvadrat isolerat garage, ihopbyggt med huset. Platta på mark (totalt 252 kvadrat) i Skåne. Har ej gjort någon energi-beräkning än. Min tanke är att få till ett robust system med låg månadskostnad. Förslag jag funderar på:
- Vattenburen golvvärme i hela huset + garage
- Vattenmantlad kamin i vardagsrummet
- Solpaneler på taket
- Accumulator-tank med elpatron
- Värmepump luft/vatten
- Varmvatten-cirkulation (VVC)
- FTX-ventilation
Boverkets regler ger mig max förbrukning på 55 kWh/kvadrat och år i min klimatzon = ca 8.500 kWh. Max installerad effekt 5.1 kW.
Jag har svårt att hitta en firma som kan hjälpa till att rådge om en komplett lösning. Alla verkar vara så inriktade på en produktgrupp att någon kombination inte kommer på tal. Alla produkter som marknadsförs är alltid "bäst i test", verkar vara många tester som görs.
Så vad säger ni? Att bygga runt en accumulator-tank verkar vara ett mycket bra alternativ, men frågan är ju vilka produkter som bör kopplas till den och med vilka slingor den isåfall ska beställas med. Hur stor tank är lämpligt?
- Vattenburen golvvärme i hela huset + garage
- Vattenmantlad kamin i vardagsrummet
- Solpaneler på taket
- Accumulator-tank med elpatron
- Värmepump luft/vatten
- Varmvatten-cirkulation (VVC)
- FTX-ventilation
Boverkets regler ger mig max förbrukning på 55 kWh/kvadrat och år i min klimatzon = ca 8.500 kWh. Max installerad effekt 5.1 kW.
Jag har svårt att hitta en firma som kan hjälpa till att rådge om en komplett lösning. Alla verkar vara så inriktade på en produktgrupp att någon kombination inte kommer på tal. Alla produkter som marknadsförs är alltid "bäst i test", verkar vara många tester som görs.
Så vad säger ni? Att bygga runt en accumulator-tank verkar vara ett mycket bra alternativ, men frågan är ju vilka produkter som bör kopplas till den och med vilka slingor den isåfall ska beställas med. Hur stor tank är lämpligt?
Redigerat:
Kommer verkligen solpanelerna betala sig över rimlig tid? Gör ni av med mycket varmvatten sommartid är det såklart bra och miljövänligt 
FTX hjälper till att minska energiförlusterna genom ventilationen men är inte en energikälla för huset.
Så i hur ska du värma huset? Elpatron är kanske inte det rimligaste här. Ett alternativ kan vara att byta ut FTX'en mot en FLVP (frånluftsvärmepump) som värmer både tappvatten och golvvärmen.
Jag har aldrig sett en VVC, vad gör den?
FTX hjälper till att minska energiförlusterna genom ventilationen men är inte en energikälla för huset.
Så i hur ska du värma huset? Elpatron är kanske inte det rimligaste här. Ett alternativ kan vara att byta ut FTX'en mot en FLVP (frånluftsvärmepump) som värmer både tappvatten och golvvärmen.
Jag har aldrig sett en VVC, vad gör den?
I hus med låg energianvändning lönar sig sällan komplicerade och dyra systemkombinationer.
För övrigt så är det generellt väldigt svårt att få lönsamhet i systemkombinationer där värmepump som bereder värme och tappvarmvatten ingår.
För övrigt så är det generellt väldigt svårt att få lönsamhet i systemkombinationer där värmepump som bereder värme och tappvarmvatten ingår.
VVC betyder varmvattencirkulation och användes i större fastigheter för att snabbt få varmvatten fram till varje lägenhet.Micke64 skrev:
Detta är inget värmesystem i sig utan snarare energiförbrukare. Det blir ju vissa förluster när vv hela tiden cirkulerar.
VVC användes knappast i enfamiljsvillor.
Konkreta frågor jag funderar över:
- Hur stor accumulator-tank verkar lämpligt till mitt behov? Plats är inget problem, placering blir i garaget.
- Solpaneler förväntas ge tillräckligt med varmvatten under ca halva året vad jag kan läsa mig till så länge tanken är stor nog. På vintern, kan man elda sig till värme/varmvatten-behovet med en normal vattenmantlad kamin eller kräver det eldning dygnet runt?
- Jag måste leta efter produkter som kan strypa effekten till kraven i BBR? En vanlig värmepump har ju en effekt nånstans mellan 3 och 10 kW, blir inte mycket kvar till en elpatron då inte...
- Hur stor accumulator-tank verkar lämpligt till mitt behov? Plats är inget problem, placering blir i garaget.
- Solpaneler förväntas ge tillräckligt med varmvatten under ca halva året vad jag kan läsa mig till så länge tanken är stor nog. På vintern, kan man elda sig till värme/varmvatten-behovet med en normal vattenmantlad kamin eller kräver det eldning dygnet runt?
- Jag måste leta efter produkter som kan strypa effekten till kraven i BBR? En vanlig värmepump har ju en effekt nånstans mellan 3 och 10 kW, blir inte mycket kvar till en elpatron då inte...
Jag skiljer mellan investering i själva bygget och månadskostnaden. Den sista vill jag ha låg men jag betalar gärna extra för att få ett bra system från början.Micke64 skrev:
Frånluftsvärmepump kräver ju ventiler utifrån med de nackdelar det ger (kallras, ljud tex). En FTX-anläggning känns som en självklarhet idag i nybygge, men kanske har jag fel?Micke64 skrev:
Nu blandar du ihop värmepumpens installerade eleffekt med värmeeffekten.Mainstream skrev:
Så vad ska man välja då? Skulle det fungera att köra helt utan värmepump och förlita sig på vattenmantlad kamin och elpatron halva året? Effekten jag får installera är ju inte så hög.HansR skrev:
Jag har tittat på angiven märkeffekt på några vanliga luft/vatten-pumpar. Tex en CTC EcoAir har en värmeeffekt på 5.7 kW och en anslutningseffekt på 3.0 kW. En Viessmann Vitocal har en märkeffekt på 5.8 och en förbrukning på 1.3 kW.HansR skrev:
Vad jag kan se har den minsta CTC EcoAir 400 3,8/1,3 kW http://www.ctc.se.webadmin7.net/wp-...152_Produktblad_CTC_EcoAir_400Villa_4-sid.pdf
Sedan står det en intressant sak i manualen för EcoZenith i250:
"BBR som standard. Installation i nybyggen kräver enligt boverkets byggregler BBR en styrfunktion som begränsar eleffekten. Detta är standard på CTC EcoZenith i250."
Läser man mellan raderna verkar det som att man sätter effekten till något lämpligt för besiktningen och sedan sätter man om den till något lämpligt vid behov.
Sen om killen som byggde med den här anläggningen fick godkänt så hittar du nog en väg också
http://www.byggahus.se/forum/priser...tjuv-eller-hur-snalkor-jag-varmesystemet.html
Sedan står det en intressant sak i manualen för EcoZenith i250:
"BBR som standard. Installation i nybyggen kräver enligt boverkets byggregler BBR en styrfunktion som begränsar eleffekten. Detta är standard på CTC EcoZenith i250."
Läser man mellan raderna verkar det som att man sätter effekten till något lämpligt för besiktningen och sedan sätter man om den till något lämpligt vid behov.
Sen om killen som byggde med den här anläggningen fick godkänt så hittar du nog en väg också
http://www.byggahus.se/forum/priser...tjuv-eller-hur-snalkor-jag-varmesystemet.html
Redigerat:
Ja, det är ju såklart en variant, och helt acceptabeltMainstream skrev:
Ja, glöm dock inte att en FTX också kan föra med sig ljud i tillluftkanalerna. FTX är fortfarande inte en värmekälla, utan ett ventilationssytem enbart. FVLP är även en värmekälla. Med FTX måste du också ha ett alternativ, tex en elpatron, elradiatorer eller värmepaket i tilluften (som kanske inte är tillräckligt).Mainstream skrev:
Nibe kör med att eltillsatsen stryps till en viss nivå för att hamna under BBR gränsen, efter en veckas ångertid så "fastnar" begränsningen och kan inte ändras tillbaks utan att byta ut styrkortet till ett nytt.
Förmodligen så gör de flesta andra fabrikat på ett liknande sätt.
Förmodligen så gör de flesta andra fabrikat på ett liknande sätt.