I fredags kom röris för att byta ut en packning som var dålig som gjorde att det läcke från värmecentralen.

Han tömde systemet på vatten, bytte packningen samt fyllde på systemet med vatten igen till normal tryck.

Men redan dagen efter så steg trycket (till över2,5 bar). Det sjönk sedan till normalt.
Igår testade jag att vrida på säkerhetsventilen som verkade fungera och jag tömde ut lite vatten till normal tryck.

Men i morse när jag kollade på trycket så var det strax över 2,5 igen.

Frågor:
-Hur kan trycket vara över 2,5 bar när säkerhetsventilen har spärr på 2,5... (Har testat att vrida på den så det klickar) -Se bild-

-Hur kan trycket stiga så högt? Tempen ute och på vattnet har inte varierat så mycket tycker jag.

Manometer med röd visare som pekar strax över 2,5 bar indikerande högt tryck i värmesystem.

Har du kollat expsntionskärlet? Finns det tillräckligt med luft i det?

Expansionskärlet byttes helt för 2 månader sedan och verkar vara helt ok

Det är inte ovanligt att påfyllningsventilen krånglar så att den inte sluter helt tätt. Testa att vrida av och på den några gånger och vrida åt den hårt sen och se om trycket stabiliseras.
Säkerhetsventilen (och manometern) är inga precisionsinstrument, så att trycket kan bli några tiondelar högre än vad som står på ventilen är inget konstigt...

useless skrev:
Det är inte ovanligt att påfyllningsventilen krånglar så att den inte sluter helt tätt. Testa att vrida av och på den några gånger och vrida åt den hårt sen och se om trycket stabiliseras.
Säkerhetsventilen (och manometern) är inga precisionsinstrument, så att trycket kan bli några tiondelar högre än vad som står på ventilen är inget konstigt...

Tack, ska testa det ikväll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.