Källargolvet ska gjutas om och befintliga element ska till metallåtervinningen (för antika, för små och för dåligt utspridda) för att ersättas av vattenburen golvvärme. Jag kommer köra LK:s system och 20 mm rör.
Det jag lyckats läsa mig till är att med den dimensionen så är det cc 300 och max 85 meter (eller drygt 25 m2) per slinga som gäller. I alla fall vad jag kunde hitta i äldre trådar men det lär väl inte ha ändrats.

Frågan är då hur jag ska göra med uppdelningen av slingorna. Kan jag göra det så enkelt för mig att jag tar en slinga per rum eller kommer det orsaka problem av något slag? Jag tänkte framförallt på "hemmabio" och "hobbyrum" som ligger nära maxgränsen samt att i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/146120-golvvarme-i-garage-langd-pa-slingor.html säger man att slingorna ska vara lika långa.

Se ritningt:

Ritning över källarplan med färgkodade rum för planering av vattenburen golvvärme och uppskattad yta per rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningen är avritad från ett inskannat original men arean på respektive rum är uppskattad. Jag tänkte en färg = en slinga.

Fördelaren kommer sitta i teknikrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.