Hej! Har ett termostatvred(?) som gått av. Förmodligen plasten som gav upp då det är från slutet av 70 talet. Termostaten sitter med en klämkoppling. Någon som vet var man köpa nytt? Kan man skruva bort klämkopplingen utan att det börja läcka? Tacksam för svar!!
Avbrutet vitt termostatvred på en radiator med klämkoppling synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbrutet termostatvred från 70-talet med en synlig klämkoppling och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt termostatvred av plast som gått av, monterat på en klämkoppling från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbrutet termostatvred med klämkoppling och synlig fjäder på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbrutet termostatvred på radiator med synlig klämkoppling från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, den kan du ta bort utan problem. Köp en helt ny termostat och sätt dit istället för att jaga reservdelar till en gammal. Finns på de flesta byggvaruhus.

Äldre termostater kan ha försämrad funktionalitet med åren.

När du ändå har tagit bort termostaten så kan du motionera ventilen lite (ser ut som en pinne) tryck in denna några gånger och se till att den fjädrar tillbaka. Dra inte ut den med en tång, då finns viss risk att den går sönder.
 
Jag tolkar frågan som atthan tänker byta termostaten och undrar Om man kan göra det utan att byta ventil. Ja det är inget problem.
 
Tack för svar.

Kan någon säga vad det är för märke på den gamla termostaten så man vet vad man ska byta till? Kan det vara Danfoss?
 
Det ser ut som en Danfoss RAV
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle också gissa på att det är någon form av Danfoss handvred. Ser ej ut som en termostat.

Lossa på skruven och lägg upp en bild på hur det ser ut under vredet!
 
Det finns många märken som passar på din ventil. Men krilleman säger så verkar det inte vara en termostat nu.
 
Krilleman
scim verkar vara helt rätt ute! :thumbup:

Efter lite bild-googlande så är det antagligen en RAV. Det närmaste liknande jag hittar är denna bilden:

Tre olika typer av radiatorventiler märkta RAV och MMA-RAV.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.