7 124 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
eldning i gammal vedspis?
Vad är det för spis? Om det är en köksspis så brinner den ut ganska fort så det har inte så stor betydelse. Är det kall när du går till sängs är det poäng att lägg på mer ved. Är det för varmt i rummet gör man det inte. Försök bara inte strypa den för att det skall brinna långsamt.
Ladda fullt innan man går till sängs är väl att kasta bort veden i onödan.
Eldning i gammal vedspis ger värme för stunden. Finns det ingen el i kåken så du kan koppla in en värmefläkt?
Eldning i gammal vedspis ger värme för stunden. Finns det ingen el i kåken så du kan koppla in en värmefläkt?
Det är en köksspis. Det finns el i kåken.
Jag ska nog omformulera mig lite.
Törs man lasta fullt innan man går till sängs, risk för brand med obevakad eld?
Finns det nån ekonomisk vinning på det under kalla vinternätter?
Bergvärme, och veden är gratis. Dumpad på gården kapad oklyvd.
Jag ska nog omformulera mig lite.
Törs man lasta fullt innan man går till sängs, risk för brand med obevakad eld?
Finns det nån ekonomisk vinning på det under kalla vinternätter?
Bergvärme, och veden är gratis. Dumpad på gården kapad oklyvd.
Fungerar din eldstad som den ska så är det inget säkerhetsmässigt problem att lägga in ved och lämna den. Har du å andra sidan en så dålig spis att du inte törs lämna den så ska du inte elda i den alls. Dessutom har du väl brandvarnare om eldstaden, eller något annat orsakar brand?
Men en vedspis är ingen bra värme för natten. Det är alldeles för liten både eldstad och massa för det. Vill du förbättra värmehållningen en smula i vedspisen så går det att lägga täljstensblock i ugnen. Elda inte heller bara en brasa precis innan läggdags, utan elda i någon timme minst så hela spisen (så liten den nu än är) är varm och även murstock, väggar runt spisen osv accumulerar lite värme. Om det ligger en eller tre vedpinnar i spisen när du går till sängs gör i det läget minimal skillnad.
Men en vedspis är ingen bra värme för natten. Det är alldeles för liten både eldstad och massa för det. Vill du förbättra värmehållningen en smula i vedspisen så går det att lägga täljstensblock i ugnen. Elda inte heller bara en brasa precis innan läggdags, utan elda i någon timme minst så hela spisen (så liten den nu än är) är varm och även murstock, väggar runt spisen osv accumulerar lite värme. Om det ligger en eller tre vedpinnar i spisen när du går till sängs gör i det läget minimal skillnad.
Är det eldat i den nyligen? Eldstäder som stått oanvända länge bör besiktas av sotare innan man eldar i dem. Är spisen och skorstenen i bra skick finns inga säkerhetsmässiga problem med att gå och lägga sig medan det brinner. Men den ekonomiska vinningen i att göra det torde vara högst begränsad.
Klicka här för att svara