19 316 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Kan jag stänga av värmen i huset helt nu när det är plusgrader ute?
Husköpare8,
Du vill inte nämna vad du har för hus/villa som lyckas förbruka el för 4000 kr/månad?
Byggår?
När flyttade ni in?
Ytterväggar tegel, träfasad eller vad?
Senaste renoveringen?
Tilläggsisolerade ytterväggar, när?
Antal m2 boendeyta?
Hur många plan?
Värmesystem?
När installerades luft-vatten-värmepumpen?
Fabrikat och modell på luft-vatten-värmepumpen?
Varmvattenberedaren är den en separat elektrisk, eller inbyggd i värmepumpen?
Du säger att värmepumpen har pajat?
Hur vet du det? Har du haft tekniker som tittat på den?
Du nämnde att en säkring gått, men det behöver inte betyda att den har pajat.
Du kanske har garantitid kvar på luft-vatten-värmepumpen?
Eller att du har försäkring som täcker "pajad" värmepump, om det nu skulle vara så att den verkligen är pajad? Värmepumptillverkarna har nog lång garantitid, gissningsvis 10 år, men det vet jag ej. Annan kanske vet? Hemförsäkringen kanske kan täcka skada på värmepump?
Ibland kan man i utsatt situation förblindas att tro att något är si eller så, men att det alls inte är så.
Att stänga av värmen i huset, kan vara knepigt, då de övriga i familjemedlemmarna kanske inte vill frysa eller duscha kallt.
Man märker i tråden att vissa visar skadeglädje(vi unnar dem det, de känner sig bättre då) genom att ange att de har tokbilliga elräkningar. Det verkar tok att ni ska behöva drivas från hus och hem pga hög elräkning och sedan stå hemslösa.
Du vill inte nämna vad du har för hus/villa som lyckas förbruka el för 4000 kr/månad?
Byggår?
När flyttade ni in?
Ytterväggar tegel, träfasad eller vad?
Senaste renoveringen?
Tilläggsisolerade ytterväggar, när?
Antal m2 boendeyta?
Hur många plan?
Värmesystem?
När installerades luft-vatten-värmepumpen?
Fabrikat och modell på luft-vatten-värmepumpen?
Varmvattenberedaren är den en separat elektrisk, eller inbyggd i värmepumpen?
Du säger att värmepumpen har pajat?
Hur vet du det? Har du haft tekniker som tittat på den?
Du nämnde att en säkring gått, men det behöver inte betyda att den har pajat.
Du kanske har garantitid kvar på luft-vatten-värmepumpen?
Eller att du har försäkring som täcker "pajad" värmepump, om det nu skulle vara så att den verkligen är pajad? Värmepumptillverkarna har nog lång garantitid, gissningsvis 10 år, men det vet jag ej. Annan kanske vet? Hemförsäkringen kanske kan täcka skada på värmepump?
Ibland kan man i utsatt situation förblindas att tro att något är si eller så, men att det alls inte är så.
Att stänga av värmen i huset, kan vara knepigt, då de övriga i familjemedlemmarna kanske inte vill frysa eller duscha kallt.
Man märker i tråden att vissa visar skadeglädje(vi unnar dem det, de känner sig bättre då) genom att ange att de har tokbilliga elräkningar. Det verkar tok att ni ska behöva drivas från hus och hem pga hög elräkning och sedan stå hemslösa.
Redigerat:
@Arnodt, en del av svaren på dina frågor finns i tidigare trådar, https://www.byggahus.se/forum/ventilation/287189-dalig-ventilation.html
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/287685-byte-fran-luft-vatten-till-luft-luft.html
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/287802-vad-gar-forst-ventilationen-eller-varmen.html
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/287685-byte-fran-luft-vatten-till-luft-luft.html
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/287802-vad-gar-forst-ventilationen-eller-varmen.html
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Hursom låter 4000kr/månad jättemycket, men kanske är varmt i garaget, 25gr inomhus, massor av varmvatten, många husägare tror de bor i lägenhet, vädra, spola Vv i mängder, 25gr inne, mm, men kan inte dra kopplingen mellan vanor/ovanor mot förbrukning.
Eller så bor han bara i ett slott..
Eller så bor han bara i ett slott..
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Så är inte fallet här - snarare ett gammalt torp med ihopsjunken isolering så huset håller strax över utomhustemperatur även med viss uppvärmning.Husqvarna220Ac skrev:
Finns som sagt jättemycket information om både hus och pump i trådarna ovan.
I början av tråden bör man ge förutsättningarna, klart och tydligt uppradade. Det underlättar för läsarna. Det är ingen som vet vilka andra trådar trådskaparen utspritt har angivit vissa förutsättningar.
Vi vet inte hur många familjemedlemmar det är, kanske många, 10 personer? Tydligen har trådstartaren blivt sjuk, och troligen inte jobbar. Har man då inte tidigare samlat slantar på hög, då rinner de alltför snabbt iväg. Är man sjuk och sängliggande och saknar ork, då är det inte lätt att utföra stordåd. Kanske de övriga familjemedlemmarna är ovilliga? Men övriga i familjen jobbar väl och bidrar?
Tydligen är det ett gammalt hus från 1937 och då hade man inte mycket värmeisolering i väggar, tak och golv. Rättare sagt ingen alls. Har den tidigare fastighetsägaren inte utfört värmeisolering av tak, väggar, då strömmar inomhusvärmen i stort sett rakt ut genom väggarna. På den tiden var ventilation naturlig, dvs läckande fönster.
Vi vet inte heller om fönstren är bytta mot 3-glas eller om det sitter gamla 2-glas koppel.
Vi vet inte hur många familjemedlemmar det är, kanske många, 10 personer? Tydligen har trådstartaren blivt sjuk, och troligen inte jobbar. Har man då inte tidigare samlat slantar på hög, då rinner de alltför snabbt iväg. Är man sjuk och sängliggande och saknar ork, då är det inte lätt att utföra stordåd. Kanske de övriga familjemedlemmarna är ovilliga? Men övriga i familjen jobbar väl och bidrar?
Tydligen är det ett gammalt hus från 1937 och då hade man inte mycket värmeisolering i väggar, tak och golv. Rättare sagt ingen alls. Har den tidigare fastighetsägaren inte utfört värmeisolering av tak, väggar, då strömmar inomhusvärmen i stort sett rakt ut genom väggarna. På den tiden var ventilation naturlig, dvs läckande fönster.
Vi vet inte heller om fönstren är bytta mot 3-glas eller om det sitter gamla 2-glas koppel.
Redigerat:
Mitt andra hus drog såpass också så tycker det är rimligt.
Gammalt hus utan modern isolering, kanske spån på sin höjd.
Gamla skitfönster som alla säger det ska vara, kompletterade med tejp på springorna mellan båge och karm.
Elradiatorer. Väldigt liten varmvattenberedare. Självdrag.
Med en som bara såg på tv.
Gammalt hus utan modern isolering, kanske spån på sin höjd.
Gamla skitfönster som alla säger det ska vara, kompletterade med tejp på springorna mellan båge och karm.
Elradiatorer. Väldigt liten varmvattenberedare. Självdrag.
Med en som bara såg på tv.
Redigerat:
Jag har slängt ner en avfuktare i krypgrunden,och tydligen slösat 40 000:- i onödan enligt folk jag pratat med. Man ska tydligen inte vara för snabb med att slänga ner en sådan bara för att det råkar vara 94 procent fukt i krypgrunden,det visste jag inte då,men det vet jag nu.KnockOnWood skrev:Jag betalar per kvartal, för det kändes onödigt att meka med 200-kronors-fakturor varje månad.
Så nu känner du en i alla fall, strax norr om Åsen![]()
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
Det låter som en hög temperatur i en uteluftsventilerad krypgrund tycker jag.
Kanske läcker det väl mycket värme ner genom bottenbjälklaget?
Hur som helst,kan det vara därför det är så varm därnere antar jag. Bra eller dåligt?
Detta inlägg värmde mitt hjärta. Tack snälla du Marcus, för dina stöttande ord och uppmuntran. Det betyder mycket för mig i det svåra läge jag befinner mig i just nu.Du har även tidigare kommit med bra råd och stöd,tusen tackMarcussjogren skrev:Jag har vart med i de flesta av TS trådar gällande uppvärmning, värmepump och husets beskaffenhet.
Med viss risk för att vara nedlåtande, så tycker jag att TS har tagit ett par bra beslut nu.
Vi är många som försökt få TS värmesystem att fungera, gett råd om bästa investering osv, så det är nog inga ämnen som behöver diskuteras mer.
TS vill nog verkligen bara ta sig fram till sommaren på billigaste möjliga sätt.
Och gällande trådens fråga, så är den besvaras flera gånger.
1. Stäng av värmen och håll ut, det blir strax varmare. Du har ändå klarar vintern!
2. Skönt för dig att du har bestämt dig för att sälja, även om detta var din dröm. Du gjorde ett ärligt försök att uppnå det du drömde om, men den här gången lirade det inte. Som jag förstår det, varken ekonomiskt eller psykologiskt.
Skaffa nu ett bra hem, läk, få lite styrka och spara pengar så kommer du att kunna göra samma resa en gång till, fast med ett gott slut istället. Nu har du ju lärt dig massvis om vad som är viktigt i livet (och huset).
Så samla dig lite, sen kör du igen, för vad är väl livet utan drömmar och kampen för dessa?
Inte för att jag önskar någon annan detta hel*ete jag genomlider just nu,men det känns skönt att höra att jag inte är ensam om att hata mitt hus just nu och bara vilja flytta så fort det bara går. Det är detta jag också gjort alldeles för länge. Bitit ihop och trott att allt löser sig.....nope....nu vill jag bara härifrån fortast möjligast.Yrrol skrev:Det är nog ingen fara att stänga av elpatroner och annat nu. Även om det skulle bli kallt någon kväll så bör huset ge lite värmande skydd ändå.
Kan förstå tanken om kupefläkt men skulle hellre råda till att köpa ett oljeelement och ha i sovrummet. Några kronor dyrare i inköp men den är tyst och känns säkrare. Jag värmde hela huset med fläktar under renoveringen, och det slukade verkligen el. Varmvatten är ju skönt när man duschar dock, så varför inte test att sänka tempen på beredaren, såvida ni inte kan duscha på jobbet.
Nu med injusterad bergvärme så ligger jag väl kanske runt 700kr månaden under kallaste perioderna. 21.5grader inne, server, torktumlare, diskmaskin osv.
Förövrigt tycker jag du gör rätt i att sälja ifall du är less,
själv har jag bitit ihop och retar mig på huset var dag... till vilken nytta...![]()
Jag vet att jag inte radade upp förutsättningarna från början i denna tråd,ville bara ha ett snabbt svar på om värmen gick att stänga av eller ej,var ej beredd ej på att folk ville ha en massa annan information också.Arnodt skrev:I början av tråden bör man ge förutsättningarna, klart och tydligt uppradade. Det underlättar för läsarna. Det är ingen som vet vilka andra trådar trådskaparen utspritt har angivit vissa förutsättningar.
Detta husköp började bra och med bra förutsättningar,hade en bra slant i sparpengar om något skulle hända,det var viktigt för mig eftersom jag köpte huset ensam,och även bor här ensam. Jag hade planerat allt in till minsta lilla sak.
Jag jobbade och tjänade bra med pengar vid tillfället när jag köpte huset. Kunde lägga undan 7-8 tusen i månaden,lätt.
Jag planerade att göra så mycket på huset,med pengarna jag kunde lägga undan.
Om jag hade vetat att jag skulle bli långtidssjukskriven hade jag förstås inte köpt huset alls.
För att ge det hela lite rimliga proportioner... Jag värmer mitt hus med elpanna och låg på ca 4000kWh per månad i december och januari. Timmerhus på 100 kvadrat byggyta i västra Gästrikland.
Så din förbrukning är inte alls orimlig. Det bästa du kan göra är, som sagt var, att slå av 'centalvärmen' och bara värma där det behövs vid behov.
Så din förbrukning är inte alls orimlig. Det bästa du kan göra är, som sagt var, att slå av 'centalvärmen' och bara värma där det behövs vid behov.
*Anar att det var anticimex som manade dig till avfuktare, dom är väldigt pigga på sälja sina aggregat till folks husgrunder när man i många fall bara kan lägga ut byggplast på grusgolvet*
Här är sådant element jag hade i sovrummet:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-411128/
dessa hade jag i övrigt, vilket inte kändes bra i magen i allt byggdamm.(tänker brandrisk)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-411077/
men dom är effektiva och billiga.
Men att värma HELA huset med fläktar kommer kosta massor.
När jag tog över huset så fungerande inte värmen och allt hade stått kallt i lång tid, kranvattnet hade fryst, inne. radiatorerna klarade sig då dom innehöll glykol. när allt tinade så funkade kranar och allt igen. det är inte så extremt känsligt även om man såklart ska undvika det så gott man kan.
Ställ en värmekälla vid din vattentank så man har en frostfri punkt bara ifall du vet att det nalkas massa minusgrader.
Din hälsa blir nog inte bättre av att leva sådär dock.
Jag hade luskat i om man fortfarande kunde fått varmvatten utan att skeppa värme till radiatorerna.
Inte kul att inte kunna duscha, varken för än själv eller dom i din omgivning.
Här är sådant element jag hade i sovrummet:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-411128/
dessa hade jag i övrigt, vilket inte kändes bra i magen i allt byggdamm.(tänker brandrisk)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-411077/
men dom är effektiva och billiga.
Men att värma HELA huset med fläktar kommer kosta massor.
När jag tog över huset så fungerande inte värmen och allt hade stått kallt i lång tid, kranvattnet hade fryst, inne. radiatorerna klarade sig då dom innehöll glykol. när allt tinade så funkade kranar och allt igen. det är inte så extremt känsligt även om man såklart ska undvika det så gott man kan.
Ställ en värmekälla vid din vattentank så man har en frostfri punkt bara ifall du vet att det nalkas massa minusgrader.
Din hälsa blir nog inte bättre av att leva sådär dock.
Jag hade luskat i om man fortfarande kunde fått varmvatten utan att skeppa värme till radiatorerna.
Inte kul att inte kunna duscha, varken för än själv eller dom i din omgivning.
Redigerat:
husköpare8,
Du har startat en del trådar i forumet angående dina nuvarande uppvärmningsproblem och där pytsat ut info om ditt hus lite där och här.
Tydligen ligger ditt hus långt ut på landet, lång ifrån(50 km) någon centalort.
Nu nämner att service-tekniker inte vill bege sig så lång bort, vilket förefaller besynnerligt.
Betalar man en service-tekniker normalt arvode, då kommer de klart.
Det kan klart vara så att du har ett värmepumpsfabrikat(tydligen FOMA) som är udda, och att service-företaget du kontaktar inte har reservdelar eller utför service på just det fabrikatet. Men det bör gå att få tag på en oberoende service-tekniker, som inte är bunden till visst fabrikat. Du kanske har någon tekniskt kunnig i familjen, bekant eller släkting, som kan slänga ett öga på det.
Du har djur, nämnde du, utan att ange omfattningen. Är det boskap, svin eller hur stor omfattning av djur då. Kanske bara en liten knähund.
Man undrar också vad du har för yrke, yrkesutbildningar?
Och kanske vad du har för hobby, eller tidigare har haft som hobby.
Nuvarande fritidssysselsättning?
Har du brutit benet, och därför inte jobbar?
Det är för att kunna få uppfattning av vad du möjligen kan utföra själv för arbete för att förbättra värmen i ditt hus.
Här på forumet får du ibland svar av kunniga expert som förutsätter att du är mer eller mindre själv är expert på t.ex. värmepumpar för att förstå vad de menar.
Man undrar också(har jag inte med att göra) varför ett 1-personshushåll väljer att skaffa boende, och det i form av ett hus på hela 120 m2 och dessutom långt bort från centralorten. Jag vet inte men, för ett 1-personshushåll är det mycket mer beskymmersfritt med en hyreslägenhet i stan, nära till allt. Då får du tjänstefolk som byter glödlampor och städar i allmänna utrymmen och tillser att bostaden är varm, och att varmvatten finns. Du slipper ha bil och sparar mycket pengar på det.
Skulle du inte kunna hyra ut del av bostaden?
Men nu kommer den bästa tiden på året för de som har elräkningar att betala, nämligen våren och värmen. Alltid något att se fram emot.
Glad Påsk!
Du har startat en del trådar i forumet angående dina nuvarande uppvärmningsproblem och där pytsat ut info om ditt hus lite där och här.
Tydligen ligger ditt hus långt ut på landet, lång ifrån(50 km) någon centalort.
Nu nämner att service-tekniker inte vill bege sig så lång bort, vilket förefaller besynnerligt.
Betalar man en service-tekniker normalt arvode, då kommer de klart.
Det kan klart vara så att du har ett värmepumpsfabrikat(tydligen FOMA) som är udda, och att service-företaget du kontaktar inte har reservdelar eller utför service på just det fabrikatet. Men det bör gå att få tag på en oberoende service-tekniker, som inte är bunden till visst fabrikat. Du kanske har någon tekniskt kunnig i familjen, bekant eller släkting, som kan slänga ett öga på det.
Du har djur, nämnde du, utan att ange omfattningen. Är det boskap, svin eller hur stor omfattning av djur då. Kanske bara en liten knähund.
Man undrar också vad du har för yrke, yrkesutbildningar?
Och kanske vad du har för hobby, eller tidigare har haft som hobby.
Nuvarande fritidssysselsättning?
Har du brutit benet, och därför inte jobbar?
Det är för att kunna få uppfattning av vad du möjligen kan utföra själv för arbete för att förbättra värmen i ditt hus.
Här på forumet får du ibland svar av kunniga expert som förutsätter att du är mer eller mindre själv är expert på t.ex. värmepumpar för att förstå vad de menar.
Man undrar också(har jag inte med att göra) varför ett 1-personshushåll väljer att skaffa boende, och det i form av ett hus på hela 120 m2 och dessutom långt bort från centralorten. Jag vet inte men, för ett 1-personshushåll är det mycket mer beskymmersfritt med en hyreslägenhet i stan, nära till allt. Då får du tjänstefolk som byter glödlampor och städar i allmänna utrymmen och tillser att bostaden är varm, och att varmvatten finns. Du slipper ha bil och sparar mycket pengar på det.
Skulle du inte kunna hyra ut del av bostaden?
Men nu kommer den bästa tiden på året för de som har elräkningar att betala, nämligen våren och värmen. Alltid något att se fram emot.
Glad Påsk!
Redigerat:
Om han ska hyra ut så är han ju illa tvungen att laga värmen vilket han inte har råd med?
Hade jag fått veta att jag var drabbad av något hemskt, så hade jag sålt allt mitt direkt och levt livet.
Ingen mår bättre av att sitta i ett byggprojekt i väntan på att allt ska lösa sig själv, trisslotten eller arga snickaren.
Hade jag fått veta att jag var drabbad av något hemskt, så hade jag sålt allt mitt direkt och levt livet.
Ingen mår bättre av att sitta i ett byggprojekt i väntan på att allt ska lösa sig själv, trisslotten eller arga snickaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag har rensat bort ett antal Off Topic inlägg. Håll er till ämnet!!
/moderator
/moderator
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden